Ta bort svänghjul utan avdragare

Chippen

Medlem
12 mar 2016
10
0
1
Luleå
Hej. Har en rotax 503 på en ranger king 500 -96 där jag inte får någon gnista på stiften. Efter att ha bytt CDI/ tändspole utan att få det korrekt så tänkte jag kolla upp statorn å triggern. Då till min fråga då jag inte hittar någon avdragare i Luleå trakten just nu, om man kan få bort svänghjulet utan en avdragare ? Typ med en mutterdragare ? Någon som har något tips?
Skall försöka lägga upp en bild på svänghjulet.
 

Chippen

Medlem
12 mar 2016
10
0
1
Luleå
Jo till nästa vecka skulle dem få in en universal avdragare på en affär men ville få loss den redan i helgen för att Kunna beställa reservdelar snabbt å få igång den. Men väntar tålmodigt då
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Observera att du måste skruva loss den medbringare för dragstarten som sitter på svänghjulet. (3 st M8 insexskruvar). I med 3 längre skruvar i svänghjulet och ha en avdragare med en "skiva" som drar direkt på de 3 skruvarna. Duger allts inte med en vanlig trearmad kloavdragare då svänghjulet brukar sitta överjävligt fast. Kolla länken jag skickade, där ser du hur avdragaren ska vara konstruerad.
 

Chippen

Medlem
12 mar 2016
10
0
1
Luleå
Tack

Lite till grund problemet med denna nu när vi har sådana erfarna hjärnor här.
Som sagt skotern dog mitt på färdvägen efter någon mils körning. Sedan helt död, ingen gnista på stiften ( såklart testat med nya) chansbytte CDI med den integrerade spolen utan få Gnista. Dock var det en beg så chansen kan finnas att den också var kass( skall försöka med yttligare med en CDI). Men vill kolla upp trigger givaren plus statorn också. Men för att utesluta att det kan vara något annat som ligger å slår ut tändningen, kan man koppla bort den kabel stommen som kommer ur motorn, utom det som går till CDI / tändspolen, och få motorn att tända ?
Måste då säga att det är väldigt trångt bakom panelen med alla kabel härvor, svårt att komma åt att se och mäta..
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Om du drar isär kontaktstycken till tändlås, stoppknapp och nödstopp så ska du ha gnista. Om övrigt tändsystem är som det ska...