Ta bort startkransen från primären?

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Är det nån som vet om det är okej att ta bort startkransen från en TRA-7 primärvariator och är det nån som har gjort det?

Den väger ju säkert en hel del (0,5-1 kg), borde ju märkas i gasresponsen?
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
den sitter bultad med insex eller torks om ja inte mins fel
Läs frågan en gång till kanske.... :)

Vet hur den sitter fast, locktitade torxskruvar som värms och sen skruvas loss.

Men undrar om det är okej med tanke på balans och dylikt,
och ifall nån gjort det och märkt nån skillnad.
 

shithead

Aktiv medlem
24 dec 2009
94
0
6
jag har tagit bort min startkrans och det har funkat bra..har kört en vinter utan:)
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Läste lite på Dootalk och kom fram till följande,
dom som tagit bort vilket är väldigt många har fått lite bättre gasrespons och inte
haft några problem alls utav det, vissa menar dock att det ska vara nån sorts motvikt och
att veven ska hålla bättre!?
Som sagt av alla dom som hade tagit bort så hade ingen fått problem.

Den väger 700 gram så det är ju rätt mycket mindre vikt att snurra igång för motorn, närmare bestämt 10% då hela primären väger 6,9 kg.

Kommer ta bort min iaf, men man måste komma ihåg att värma skruvarna med nån liten gasbrännare typ inte för länge 15 sek eller nåt och använda en bra torxmejsel då
dom är loctitade.
 

Lindstrom1

Prospect sledder
22 sept 2011
3
0
0
Jag håller på fundera på samma sak på min arctic m5. Där sitter det en krans fast utan kuggar alltså bara som en skiva. Om det gör någon inverkan på hur veven är balancerad om man skulle tabort den.

För jag tycker ju att då tex skidoo och polaris sominte har elstart original då sitter det ju ingen krans, men om man eftermonterar elstart, får man då med en "motvikt" som man sätter på sväghjulet?. För det vore ju de logiska.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Det bästa är nog att låta den sitta, den sitter där för att skona veven från resonans...
Vet att det sitter en vikt på arctic istället för kuggkrans och på Skidoo sitter det kuggkrans på alla maskiner, även utan elstart.
De skulle inte sätta dit dessa om dom inte behövdes...

Har kört utan på förra skotern jag hade, märkte ingen skillnad, så nu låter jag dom sitta...
 

Mr Racing

Välkänd medlem
5 mar 2011
260
0
16
Inte mit expert område .
Men el-start fins ju som tillbehör , och de flesta nyare skoter/variatorer är ju förbered för start krans , så för mig låter det konstigt om det skulle bli problem om du tar bort den , är du väldigt osäker ang ballans , så lämmna in den på ballansering efter du tagit bort den .

En som borde ha bra koll är väll Tord Sundström Ski-Doo fantasten , om inte annat en återförsäljare borde kuna angagera sig , höra med Teknikerna på BRP i Findland om inte annat .

:ciao:
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Det bästa är nog att låta den sitta, den sitter där för att skona veven från resonans...
Vet att det sitter en vikt på arctic istället för kuggkrans och på Skidoo sitter det kuggkrans på alla maskiner, även utan elstart.
De skulle inte sätta dit dessa om dom inte behövdes...

Har kört utan på förra skotern jag hade, märkte ingen skillnad, så nu låter jag dom sitta...
Ok!

Samma sak som du skrev kom upp på ett antal olika forum när jag sökte,
att den är där för att minska vibrationer i veven.

Dock har jag inte hittat nån ännu som haft problem när dom tagit bort den,
men om du provat och inte märkt nån skillnad så kanske man låter den va.

Tror nog flytande Team tss-04 sekundären som ska på och lite annat smått och gott till primären kommer göra mera skillnad. :D
Ska också förlängas till 348.

Har inte haft speciellt mycket remproblem (1 rem på 250 mil) men tss-04 är ju ändå bättre på alla sätt.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Ok!

Samma sak som du skrev kom upp på ett antal olika forum när jag sökte,
att den är där för att minska vibrationer i veven.

Dock har jag inte hittat nån ännu som haft problem när dom tagit bort den,
men om du provat och inte märkt nån skillnad så kanske man låter den va.

Tror nog flytande Team tss-04 sekundären som ska på och lite annat smått och gott till primären kommer göra mera skillnad. :D
Ska också förlängas till 348.

Har inte haft speciellt mycket remproblem (1 rem på 250 mil) men tss-04 är ju ändå bättre på alla sätt.
Jag åkte som sagt ett par säsonger utan startkrans på Xp 800:a
Hade inga problem, men som du säger det finns mycket annat som gör betydligt mer skillnad...

Flytande sekundär är aldrig fel, men det är inte QRS:en i sig som är problemet...
Tror det är TRA:an som är boven i dramat med remmarna...
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Jag åkte som sagt ett par säsonger utan startkrans på Xp 800:a
Hade inga problem, men som du säger det finns mycket annat som gör betydligt mer skillnad...

Flytande sekundär är aldrig fel, men det är inte QRS:en i sig som är problemet...
Tror det är TRA:an som är boven i dramat med remmarna...
Till en viss del ja, men linjeringen och variatorkalibreringen har ju nog
också väldigt stor påverkan i sammanhanget, en stor orsak varför jag
byter är för att jag lät får tag på beggade helixar och fjädrar till
tss-04an.

Plus att man blir lika förbannad varje gång man ska skruva i qrs:n fast man har skaffat alla verktyg som behövs. :mad2:

Jag kan då inte fatta varför dom envisas med den där opraktiska lösningen, det ska va en skruv sen ska sekundären va i handen!!
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Det bästa är nog att låta den sitta, den sitter där för att skona veven från resonans...
Vet att det sitter en vikt på arctic istället för kuggkrans och på Skidoo sitter det kuggkrans på alla maskiner, även utan elstart.
De skulle inte sätta dit dessa om dom inte behövdes...

Har kört utan på förra skotern jag hade, märkte ingen skillnad, så nu låter jag dom sitta...
sitter väl ingen startkrans på 600RS:en, tror snarare att det är en smidighet att montera på alla svenssonmaskiner då många väljer till el-start på maskinerna för att slippa merjobbet med eftermontage eller va vet ja hmmm...
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
sitter väl ingen startkrans på 600RS:en, tror snarare att det är en smidighet att montera på alla svenssonmaskiner då många väljer till el-start på maskinerna för att slippa merjobbet med eftermontage eller va vet ja hmmm...
Tror också att BRP delvis vill försäkra sig om att den blir rätt monterad.
Men om A.Holm hade testat utan och inte märkt nån skillnad så får man väl låta den va. :)
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Ett företag som BRP sätter inte på tusentals startkransar i onödan. Den sitter där för att öka den roterande massan och jämna ut vibrationer. Vi är några stycken som plockat bort kransen och ja den blir rappare, vibrationer på tomgång ökar något då det är där som den roterande massan gör mest nytta.
 

Mr Racing

Välkänd medlem
5 mar 2011
260
0
16
Ett företag som BRP sätter inte på tusentals startkransar i onödan. Den sitter där för att öka den roterande massan och jämna ut vibrationer. Vi är några stycken som plockat bort kransen och ja den blir rappare, vibrationer på tomgång ökar något då det är där som den roterande massan gör mest nytta.
För mig låter det lite underligt , men inget är ju omöjligt .
Men min funderan 800PSR , har du något belägg för det du skriver , har du hört något från BRP att det skall vara så ? .

Vibrationer kan ju uppkomma från obalans oxå , om variator och start krans är ballanserad tillsamans och dessa var för sig är dåligt ballanserad så kan ju oballans uppstå om man separerar dom från varandra ? .

Vore kul och höra vart du fått dina uppgifter i från ? .

:ciao:
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Håler helt med 800PSR, BRP försöker hela tiden kapa kostnader, som vilket stort företag som helst, att sätta dit en krans för att det ska vara enklare för användaren att montera elstart tror jag inte på.
Om dom inte sätter dit kransen spara dom pengar vid tillverkning, samtidigt har dom ju möjligheten att ta ut mer för elstartstilläget...

Kransen sitter där som extra svängmassa, precis som det ofta sitter en extravikt på AC...