Ta bort "startkrans-ersättaren" från en TRA-variator!?

kahuna

Aktiv medlem
7 mar 2007
78
0
6
Skellefteå
Jag har en -93 mach1 670 med TRA primärvariator med stora konan. På den så har gängorna blivit dåliga till ringen som sitter där startkransen skulle suttit om jag haft el-start. Så ska jag ordna gängorna/helicoila eller går det att helt enkelt rationalisera bort den?

Den får ju såklart mindre roterande massa och dessutom i ytterkant. Går det om jag enbart balanserar variatorn utan den? Eller blir det andra problem, måste hela primären bestyckas om pga. lättare vikt osv..!?

Ja vad säger ni som håller på mycket med skotrar, är det dumheter att ta bort den eller är det bara bra? :blink:
 
R

RevMan

Du behöver inte bestycka om variatorn om du tar bort ringen. Den sitter där som en svängningsdämpare för att lagren ska få ett lättare liv om den behövs eller inte diskuteras hej vilt på många forum. På nya rotax så sitter startkransen där från början.
Värm skruvarna ordentligt när du skruvar bort dom. Om du bestämmer dig för att fixa gängorna så använd insatsgänga, wurt time-sert eller liknande.