Ta bort oljepumpen Rotax 800

stekarn

Aktiv medlem
21 jun 2009
72
0
6
Arjeplog/Skellefteå
Hej!
Jag undrar vad det är jag egentligen behöver för att ta bort oljepumpen? Jag vet att jag behöver brickan för oljepumpen. Passar den från en Rotax 440 på 800an?
Sen slangen från droppsmörjningen, vars ska den gå in i blocket?
/Viktor
 
R

RevMan

Du behöver brickan med packning har bara hört talas om en modell och vissa i nordamerika har ju monterat oljepump på 440 så det måste vara den.
Man brukar också montera en slang mellan oljespridarna(backventilerna) på vevhuset.
Oljeslangen till vattenpumpen sitter redan på rätt ställe. Den sitter på nippeln rakt ovanför oljepumpen.

Varför ta bort oljepumpen?
 
R

RevMan

Oljepumpen skickar bara in olja i vevhuset rakt bakom vevstakarna och där cirkulerar det bensin hela dagarna.
De yttre ramlagren är kapslade och inbeddade i fett och de inre ligger öppna.
Vattenpumpen ligger i oljebad och det är till dessa det sitter en liten oljebehållare på 440.
Den slangen går från nippeln ovanför oljepumpen till en nippel långt upp på oljetanken.

Glöm inte att byta till 440ns tanklock så det är tydligt att det ska blandas olja i bensinen.
 

stekarn

Aktiv medlem
21 jun 2009
72
0
6
Arjeplog/Skellefteå
Okej, tack så mycket!
Jag har hittat den här bilden på nätet, nån annan som lagt ut den och skrivit allt. Min fråga är varför det är en nippel på täckpluggen?
 
R

RevMan

Det är troligen något eget påhitt. Kollat på sprängskiss på 440 -04 och RS -11 och dom har bara täckbrickan.
Nippeln ser ut att vara tagen från en oljepump dessutom.

Orginal går det ju bara en slang till den övre nippeln.
 
R

RevMan

Jag ser väl inte direkt nån nackdel med att ha två oljeslangar men det är inget jag skulle bry mig om.

Varför ta bort oljepumpen?
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Minns inte vad han heter men han finns här på forumet som bilden kommer från och det är locket från oljepumpen som har har satt på brickan för att få självavluftande vilket igentligen inte behövs.