Ta bort oljepump på en xc 700 -01

Blompan

Välkänd medlem
20 aug 2007
120
0
6
Hoting
Ska ta bort oljepumpen på skotern, Är det ingen slang som smörjer nått annat? som går från pumpen? är det bara att plugga igen slangarna?
 

svampen

Välkänd medlem
14 nov 2007
132
0
6
östersund/lit
oljepumpen har även 2 st slangar som går till varsitt ramlager. men de är ju många som kör utan ( inklusive jag ) så de är inga problem! bara att plugga slangarna!
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
det finns en anledning till att tillverkaren har valt att montera extra smörjning till ramlagren,inget de har gjort för att det var kul.

dessutom kostar det ju produktions tid att göra denna funktion vid tillverkningen.
man kan med all säkerhet köra ett tag utan ,men det kommer att leda till ökad förslitning.
 

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
Varför vill man ta bort den?
Jo för slutar oljepumpen funka som på min skoter så kan det kosta 20 tusen + kr innan den går att starta igen.

Den skär med otur fler följd skador än cylindrar/kolvar.

Jag blandar olja direkt i tanken, men det är upp till var och en hur man vill göra.
 

Blompan

Välkänd medlem
20 aug 2007
120
0
6
Hoting
oljepumpen har även 2 st slangar som går till varsitt ramlager. men de är ju många som kör utan ( inklusive jag ) så de är inga problem! bara att plugga slangarna!


Men det gör inget att man kopplar bort va? för det smörjer väll ändå lite grann i ramlagren om man blandar i tanken?
 

Blompan

Välkänd medlem
20 aug 2007
120
0
6
Hoting
Jag vet hur jag ska göra nu, jag har kopplat bort oljepumpen. och sedan ska jag ha en liten oljebehållare som själv smörjer ramlagren! då kommer det ju att funka kanon. droppar ju in olja där lite då och då! :rock:
 

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
till vilken nytta.. dög den inte som den var från början separat. Personligen tycker jag att det sänker värdet på skotern. När den är så pass ny.
 

Blompan

Välkänd medlem
20 aug 2007
120
0
6
Hoting
till vilken nytta.. dög den inte som den var från början separat. Personligen tycker jag att det sänker värdet på skotern. När den är så pass ny.
Ne, för den ha kajkat, får alldeles för mkt olja och det går inte ställa in heller. ha lämmat in den men dom får inte heller till det!!!! Men om du har något annat tips så! för ramlagren måst ju ha smörjning på någe vis!:cool:
 

der_sturm

Välkänd medlem
30 nov 2007
244
1
16
Östersund
Det är absolut ingen fara och köra utan oljepumpen. Min skoter har gått över 1000 mil med bortkopplad pump, jag mätte upp alla lager i motorn när jag renoverade den. Hade inte behövt byta ett enda men gjorde det ändå. Men se till och kör på bra olja när du blandar i bensinen.
 

der_sturm

Välkänd medlem
30 nov 2007
244
1
16
Östersund
Jasså? men jag tänker ändå va på säkra sidan. så jag tänker hä smörjning på ramlagren!
Det har du ju ändå, det är ju tvåtakt vi snackar om.....och dom smörjs ju som sagt med inblandning av olja i bensinen. Det innebär att det går lika bra och smörja ramlagren med oljeblandad bensin som det skulle göra med separatsmörjningen.
 
Last edited:

Blompan

Välkänd medlem
20 aug 2007
120
0
6
Hoting
jo för det är några plast bussningar på ramlagren så det smörjs inte av bensinen. annars skulle man ju inte hä två slangar till dom ju!
 

der_sturm

Välkänd medlem
30 nov 2007
244
1
16
Östersund
jo för det är några plast bussningar på ramlagren så det smörjs inte av bensinen. annars skulle man ju inte hä två slangar till dom ju!
jaja du gör som du vill. Polarn kör iaf XC700 och den är det bortkopplad pump på med, gått så i 450 mil nu...