Ta bort krängningshämmare på rmk 05

johan_89

Välkänd medlem
3 feb 2010
198
0
6
35
Boden
Hej
Läste här på forumet att man kan ta bort krängningshämmaren på min rmk 700 -05 (edgechassie)
för att den skulle vara lättare att hantera i lössnön. Vad finns det för "biverkningar" med att göra det? Går den dåligt efter leden sen kanske? Ostabil? Är det nån här som har gjort det och kan berätta?
 

San_Andreas

Välkänd medlem
22 jan 2010
348
1
16
Skell-Hell
Är nog samma för alla liknande chassien där.. Den kan bli lite svampig längs led men det kan åtgärdas med att spänna upp fjädrarna lite och ställa upp dämparen ett snäpp eller två.. Men det ska visst bli en markant skillnad i snön.. Helt ny skoter nästan.

Har själv nyss kört av krängningshämmaren i söndags så jag slet ut den å ställde upp fjädrar och dämpare.. Har dock inte vart ut å testat hur det blev än men jag tror det kan bli en hit =)
 

RMK700Woopie

Välkänd medlem
1 jan 2000
732
0
16
38
Kiruna, Käymäjärvi
vuotsulainen sameplast på skidorna så är det game on i hantering i snön! :-D jag körde på det och uppställda framdämpare (ny renovering), det är natt och dag i skillnad på flyt förmåga och hur roligt man har. vissa tycker de är fula.. men vem fan bryr sig när skotern är till för att ha kul och inte för att se snygg ut! ;-D
 

johan_89

Välkänd medlem
3 feb 2010
198
0
6
35
Boden
Okej, får nog fan ta och plocka bort k-hämmaren. Den blir inte sjukt vinglig då den är både lång och ganska hög baktill?
 

johan_89

Välkänd medlem
3 feb 2010
198
0
6
35
Boden
Jag vill först veta mer om den går att köra utan eller om det bara blir ett helvete. Är din också lite trög i snön? Hur lång är din?
 

maverick661

Aktiv medlem
28 feb 2010
52
0
1
Docksta
Den är 159" lång, dock inte så farligt trög i snön, men kan gott vara lättare i min mening. I vissa fall måste man ju ha väldigt direkt styrning.
 

johan_89

Välkänd medlem
3 feb 2010
198
0
6
35
Boden
Min är inte heller så farligt trög bara man gasar så. Det är ju dock alltid roligare ju lättare det går.
 

Rotaxx

Välkänd medlem
2 apr 2008
466
2
18
Hur blev det när ni tog bort krängningshämnarna? Någon annan som har mer efarenhet av de? Räcker det med att spänna upp originalfjädrarna eller måste man byta?
 

Fire_Dude

Välkänd medlem
26 mar 2007
434
0
16
Glommersträsk
med krängarn på så jobbar dämparna tillsammans, och utan den så dämpar dom "själva", dom samarbetar alltså inte för att hålla skotern stabil.

Så om man tar bort den och spänner dämparna så blir den ju inte svampig men den kan bli lite mer vinglig. Dock så vinner man på de ute i de fria då de blir lättare att lägga omkull maskinen och skråa m.m :)
 

Rotaxx

Välkänd medlem
2 apr 2008
466
2
18
Då blir det att ta bort dom, Någon som kan beskriva hur man tar bort dom på en rmk -03 såg ut att sitta rätt bra?
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
sitter med plastbussnignar i bulken som är nitade (med tre nitar var om jag inte minns fel) och dra ut dom längs efter K-H, ta sedan och lossa på den bakre bulten till trailingarmarna så du kan vinkla ut trailingarmarna lite för att få ut K-H:n
lite klurigt att få ut den men efter lite lirkande i olika vinklar så får man ut den.
 

Rotaxx

Välkänd medlem
2 apr 2008
466
2
18
får inte ut den, har borrat loss nitarna och fått lös plasthållaren i chassiet, den är även lös från trailingarmen så den går att röra ganska mkt, men den sitter ju fast i chassiet nånstans långt inne?
 

Rotaxx

Välkänd medlem
2 apr 2008
466
2
18
de lutar mot rondellen, men hade ju vart skönt att ha kvar hela grejjer, om man skulle ångra sig. Är det nåt speciellt håll man ska ta den ifrån? känns som att den går lite mer från ena hållet
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
var nära att jag också tog rondellen men har dom fått in den hel så skulle jag också få ut den hel och det gjorde jag också