Ta bort krängningshämmare på rmk 05

mattstar

Välkänd medlem
13 sept 2010
509
0
16
Östersund
JAg är övertygad om att det blir bättre i snön men det är just på leden man inte vill ha någon jätte försämring bara:) Men isåfall skulle de väll inte sätta dit KH från fabriken känns det som?
 

Rotaxx

Välkänd medlem
2 apr 2008
466
2
18
Ta bort dom! Upplevde bara fördelar, som en ny maskin i pudret, på leden möjligen att den lättar lite mer på ena sidan i kurvorna, men inget man behöver oroa sig för.
 

mattstar

Välkänd medlem
13 sept 2010
509
0
16
Östersund
Sitter de lika dant på mitt SKS chassi 03 eller? Hur mycket spänner nu upp fjädrarna för att kompensera en del? Då lär den ju bli lite högre fram också ju och det är ju bra;)
 

Rsveden

Välkänd medlem
20 feb 2011
262
1
18
Västerås
Hade tråkigt o gick ut i garaget o borrade ut de 6 poppnitarna och drog ut krängningshämmaren, tog 10 minuter. Om jag ångrar mig så tror jag inte den är så svår att sätta tillbaka. Så det är inte så mycke arbete om man är nyfiken på om det är bra eller anus;)
 

magnus1234

Medlem
3 feb 2019
5
0
1
54
Kiruna
Nu är diskussionen gammal men jag rekommenderar inte att man tar bort krängningshämmaren på skotern. Jag kör förvisso inte i lössnö och kvaddar ungskog som tyvärr många gör men utan krängningshämmare blir skotern livsfarlig. Man kan riskera att rulla runt med skotern redan vid låg hastighet om man inte hinner räta upp skotern. Min skoter väger 310kg och få en så tung skoter på sig förbättrar varken andning eller kotpelarens rörlighet. Jag köpte en skoter där krängningshämmaren var bortkopplad. Jag tillverkade nya delar i min fräsmaskin och återställde skotern som den ska vara. Om ni tar bort krängningshämmaren, återställ den när ni säljer skotern. Det är skitdyra delar att köpa beroende på att det är stål som man inte hittar i skrotbingen hemma i garaget.
 

SevenEight

Medlem
1 dec 2018
32
2
8
45
Sävar
Måste bara fråga. Visste du att krängaren var bortmonterad när du köpte skotern eller blev du varse strax efter att andningsproblemen inträdde?
 

magnus1234

Medlem
3 feb 2019
5
0
1
54
Kiruna
Viss ironi förvisso men jag har inte rullat runt med skotern. Det finns alltid en risk för det i synnerhet om man är en nybörjare som kör skoter, jag har kört skoter sedan jag var ung. Ta inte bort dessa delar, det finns en anledning till att de finns där. Allt var borttaget utom den splinsade axeln som går rakt igenom en rx warrior. Jag visste inte om att den var bortkopplad. Det var inga problem för mig att återställa skotern men alla har inte fräsmaskin hemma eller kunskaper att göra liknande metallarbeten. Krängningshämmaren ska klara töjning, skjuvning osv.
 
Last edited:

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Viss ironi förvisso men jag har inte rullat runt med skotern. Det finns alltid en risk för det i synnerhet om man är en nybörjare som kör skoter, jag har kört skoter sedan jag var ung. Ta inte bort dessa delar, det finns en anledning till att de finns där. Allt var borttaget utom den splinsade axeln som går rakt igenom en rx warrior. Jag visste inte om att den var bortkopplad. Det var inga problem för mig att återställa skotern men alla har inte fräsmaskin hemma eller kunskaper att göra liknande metallarbeten. Krängningshämmaren ska klara töjning, skjuvning osv.
Håll i hatten.. När jag hämtade min nya pro från handlaren hade jag en bilväg på 2 timmar hem. 3 timmar senare var krängare med fäste borta 😁😁
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
En sak att tänka på när man kopplar bort ev krängningshämmare är att kompensera med lite hårdare fjädrar för annars får du en maskin som bara slår igenom när man kör på skrå speciellt när man kör över gupp och hopp på skrå. Orginaldämparuppsättningen på pro rmk tycker jag funkar bäst med krängningarna på. Jag kör utan krängare men då har jag också andra dämpare..
 

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
7
38
Ursviken/skellefteå
Jag satt tillbaka min kräng. I vintras.
Men efter 2 körningar, tog jag bort den igen.

Ligger du och tokpressar efter leden, så känner du av att den är borta.

I djupsnön blir det stor skillnad åt det positiva hållet.

+👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻 Tummar i djupsnö
-👍🏻 Med höghastighet efter leden