Ta bort krängningsarmarna

Moore

Välkänd medlem
25 okt 2005
142
0
6
34
Kalix
Läser här på recensioner på skoterleden om min skoter, en xcr 440-99 där står det så hära:

har en xcr 440-99...den går som en klocka..har tagit bort krängningsarmarna mycke roligare,jag he hk matta 32mm,styrhöjare,bra i lösnö och på led

Lätt, smidig och tillräckligt snabb för att lämna dom flesta bakom sig på leden med rätt man bakom styret. Jag har Polaris original 32mm högkamsmatta på min, Fishbones och halkskydd samt att jag demonterat krängningshämmarna... Det blev en helt annan maskin, i positiv bemärkelse...

då undrar jag, var blir den största skillnaden med o ta bort krängningsarmarna ? och sen, hur fan får ja bort dom ? ser lite mysko ut i fästerna..ja.. ni fattar ni som vet !
 

Ralle77

Välkänd medlem
1 feb 2006
288
0
16
Bjursås
Hej,

Mina krängningshämmare är också borta och jag tycker det är helt perfekt. Jag har en XC 600 -99.

Den stora skillnaden ligger i att dämparna får arbeta mer individuellt än då man han har krängningshämmare. Detta är kanon då man leker och grejar, men åker man snabbt på led har den en tendens att bli lite svajjig just på grund av att den niger väldigt lätt i kurvorna. Tar du en kurva snabbt niger hela skotern i den riktiningen.
Så för att bibehålla fördelarna med att köra utan krängningshämmare bör du maxa dina framdämpare så att de är så hårda som möjligt, just för att motverka det här "problemet".

Utseendet är obetydligt, det blir ju visserligen två hål i skrovet, men det är inget man ser/lägger märke till.
 

Ralle77

Välkänd medlem
1 feb 2006
288
0
16
Bjursås
Ska försöka komma ihåg att plåta skönheten ikväll..

Tycker definitivt du skall plocka bort dem, den blir otroligt lättmanövrerad och lättlekt... :)
 

Moore

Välkänd medlem
25 okt 2005
142
0
6
34
Kalix
Perfekt, ska ta bort dom då :D

Men då den andra frågan, hur ? Rondell ? ;b Dom ska alltså bara bort ? kvittar hur egentligen ?
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Jag har tagit bort min också.. RMK600-98.. blev riktigt bra men jag har lite för slappa dämpare så den niger lite för mycket.. men det ska köpas nya dämpare snart bara jag får igång fanstyget... Jag tod bara rondellen och kapade bort den... Sen så ska man sätta täckplåtar i hålen där den suttit...
 

<Hornymountain>

Aktiv medlem
11 sept 2004
70
0
6
Rusksele
Moore skrev:
Perfekt, ska ta bort dom då :D

Men då den andra frågan, hur ? Rondell ? ;b Dom ska alltså bara bort ? kvittar hur egentligen ?
Ta lös trailingarmarna så kan du ta lös krängningshämmaren utan att skada den.
Själv använde jag rondellen men då var det bara att kasta den sen.
 

Rirro

Välkänd medlem
26 jan 2006
120
0
6
Gnärsp
Riv bort dom

<Hornymountain> skrev:
Ta lös trailingarmarna så kan du ta lös krängningshämmaren utan att skada den.
Själv använde jag rondellen men då var det bara att kasta den sen.
Mycket roligare
 

Moore

Välkänd medlem
25 okt 2005
142
0
6
34
Kalix
Ralle77 skrev:
Hej,

Mina krängningshämmare är också borta och jag tycker det är helt perfekt. Jag har en XC 600 -99.

Den stora skillnaden ligger i att dämparna får arbeta mer individuellt än då man han har krängningshämmare. Detta är kanon då man leker och grejar, men åker man snabbt på led har den en tendens att bli lite svajjig just på grund av att den niger väldigt lätt i kurvorna. Tar du en kurva snabbt niger hela skotern i den riktiningen.
Så för att bibehålla fördelarna med att köra utan krängningshämmare bör du maxa dina framdämpare så att de är så hårda som möjligt, just för att motverka det här "problemet".

Utseendet är obetydligt, det blir ju visserligen två hål i skrovet, men det är inget man ser/lägger märke till.
Och för att göra det så skruvar ja bara på fjädern på dämparn till den är som hårdast ? ;E

och har inte kunnat kapa, inga blad till järnsågen o rondellen är i stugan =(
 

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Jag försökte få ut min hel... men jag fattade inte hur fan dom fått in den där... såg ut som att allt var byggt runt den :p... så jag tog RONDELLEN :D

Järnsågen :p lär nog ta ett tag ;)
 

Ralle77

Välkänd medlem
1 feb 2006
288
0
16
Bjursås
Moore skrev:
Och för att göra det så skruvar ja bara på fjädern på dämparn till den är som hårdast ? ;E

och har inte kunnat kapa, inga blad till järnsågen o rondellen är i stugan =(

Precis, men jag har min inte på max efterom jag tycker om att den är "lite" mjuk i framvagnen...tycker jag får en bra känsla i körningen då....men det är ju upp till dig.

Hade inga batterier i kameran så det blev inga bilder.. får se om jag kan fixa det i morrn. Men som någon annan sa är det ju bara att sätta dit ett par plåtar som skyddar (förskönar) hålen.
 

hoblin_revo

Aktiv medlem
5 dec 2005
70
0
6
offerdal
blev tvungen att ta bort min på fjället, med spade som ända verktyg, på min gamla xc700 -00 man behöver inte ta lös trailingarmarna för att få lös den man behöver bara kraft, tålamod och massa bra svordommar.