ta bort korset på primärvariatorn?

söderström123

Välkänd medlem
9 mar 2011
482
1
16
Tjena!
ska ta bort korset från variatorn för att byta rullarna men konstaterade att de var gängat, någon som kan hjälpa till och berätta hur ni gjorde och vad ni använde för verktyg?
Mvh
 

JTUSA

Aktiv medlem
1 jan 2000
74
1
6
34
Ö-vik
Skruvatäd, 2 bultar i varsin ände. Variatorn uppe på det så den inte vrider sig. Sedan värma korset lite. I med ett längre rör o sedan vrid korset. Funkat för mig
 

söderström123

Välkänd medlem
9 mar 2011
482
1
16
Skruvatäd, 2 bultar i varsin ände. Variatorn uppe på det så den inte vrider sig. Sedan värma korset lite. I med ett längre rör o sedan vrid korset. Funkat för mig
förstår inte riktigt vad du menar, kan du förklara så de blir lite lättare att förstå?
 

söderström123

Välkänd medlem
9 mar 2011
482
1
16
fan, då blir de inge åka i helgen heller eftersom jag inte får variatoravdragren fören på måndag.. då var ju den här helgen förstörd men tack så mycket för hjälpen
Mvh
 

skidoo_ss24

Välkänd medlem
4 nov 2004
622
0
16
Ockelbo
Vet inte vad du har för skoter men antar att du har en polaris eller arctic cat, borde vara lika som min skidoo att ta bort variatorn ( gänger i variatorn för avdragarn). ta variatorbulten och gänga gängtejp hårt motsols tills den precis får plats i hålet i variatorn, fyll upp hela hålet med vatten å gänga i bulten. Håll i variatorn å dra in skruven, pang och variatorn hoppar lös. Ibland får man göra om om man lindar förlite gängtejp.
Ingen avdragare behövs!
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Vet inte vad du har för skoter men antar att du har en polaris eller arctic cat, borde vara lika som min skidoo att ta bort variatorn ( gänger i variatorn för avdragarn). ta variatorbulten och gänga gängtejp hårt motsols tills den precis får plats i hålet i variatorn, fyll upp hela hålet med vatten å gänga i bulten. Håll i variatorn å dra in skruven, pang och variatorn hoppar lös. Ibland får man göra om om man lindar förlite gängtejp.
Ingen avdragare behövs!
Tricket med originalbulten funkar inte på polaris och arctic.. På polaris som man får anta att det gäller så måste man ha en 3/4" unf bult om man ska kunna köra med olja och gängtäjp