Ta bort klistermärken från huven

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Hejsan är det någon som har några smarta trick hur man får loss orginal klistermärken från huven? Jag provade idag med att försöka ta bort ett litet märke med en rakbladskniv men det gick käpprätt åt hel*** :eek: Det blev bara små små bitar man fick loss itaget och själva limmet satt kvar på huven.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
ljumma på en bit av dekalen med varmluftspistolen, sedan lossar du den biten, sen ljummar du lite till, och drar lite till.. osv.

Då brukar limmet försvinna. och dekalen brukar bli hel.
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Och har du ingen varmluftpistol så går det även med hetvatten direkt ur kranen med en slang bara spola hela tiden och dra eftersom och det finns en fördel med vattenmetoden det är att du kan inte misslyckas å värma för mycket så lacken sabbas en nackdelen är dock att det är söligt
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Å sweet grabbar det ska jag prova :D tackar för tipsen. Tänkte i mitt stilla sinne det här går inte för då kmr jag sitta här tills nästa år å slita bort smådelar :eek:
 

Notna_91

Välkänd medlem
15 dec 2006
268
1
16
Frösön
Efer du fått bort själva märket brukar det oftast bli kvar en massa klegg ändå. Det kan du ta bort med aceton/nagelackbottagningsmedel och bara gnugga med en trasa.

/Anton
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Blir det tillfärckligt varmt med en hårtork? Och blir inte lacken matt som tusan av aceton? Ska prova mig fram efter helgen man måste ju hinna köra lite oxå =)
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Blir det tillfärckligt varmt med en hårtork? Och blir inte lacken matt som tusan av aceton? Ska prova mig fram efter helgen man måste ju hinna köra lite oxå =)
Det tar lite längre tid men man känner när det börjar släppa innan man bränner lacken, tog bort all varningstext från min xlt på detta sätt jag menar vem fan kan franska (Kanada) inte jag i allafall. Sen finns det ett limborttagningsmedel som är grymt effektivt men är inte direkt skonsam mot lacken jag tror det heter voxfjern.
 

fraro

Aktiv medlem
13 nov 2006
50
0
1
Kristinehamn / Ölme
Och har du ingen varmluftpistol så går det även med hetvatten direkt ur kranen med en slang bara spola hela tiden och dra eftersom och det finns en fördel med vattenmetoden det är att du kan inte misslyckas å värma för mycket så lacken sabbas en nackdelen är dock att det är söligt
Detta är en mycket bra metod om man nu har tillräckligt varmt vatten. Annars får man värma på en kastrull och ösa på. Jag håller på MYCKET med att plocka bort klistermärken i mitt jobb och varmvatten är det bästa. Vi använder oss av en ångmaskin, men varmvatten går bra. Men var försiktig när du skall ta bort klistret som blir kvar. Använd inte thinner i alla fall, prova t-röd eller helt vanlig bensin och sedan t-röd. Men prova alltid på en plats som inte gör så mycket om lacken blir matt. En sak till, lacken syns inte att den blir matt för än den har torkat.
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Tack för alla tips, jag provade med hårtork och det funkade ganska bra faktiskt..nu e det jobbiga kvar klisterresterna. Ska prova med T-röd och bensin men finns det inget skonsam västska som är gjord för ändamålet?
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
jag har lyckats få bort en del gammelklister med en polertrissa och polermedel... men efter man är klar är det bara slänga trissan så man inte använder den igen:p
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Sweeeeet fick bort resterna lätt med T-sprit och det verkar inte skada lacken nämnvärt det e bara å polera upp huven sen :D
 

440power

Aktiv medlem
17 feb 2007
90
0
6
Älvsbyn
lånar tråden får en fråga, nån som har tips hur att måla/spraya en gen 2 indy 440 snyggt? hade tänkt svart vit lite flames och nå snygga fox/skalle dekaler



nån som har en snygg målad skoter huv sicka bild
 

kalkberget

Medlem
17 mar 2007
10
0
1
eskisltuna
Helt rätt lacken blir matt av aceton. man tar bort gammalt klister med aceton sen torkar man bort acetonen direkt men en trasa så händer ingenting.
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Det gick äckligt bra att plocka bort klisterresterna med vanligt T-röd (på ena sidan iaf :) ) och lacken blev inte alls matt osv..dom flesta som såg skotern efteråt trodde att jag hade polerat upp rackan :D Kom på tricken efter jag hade redan gnuggat sönder mina fingrar att med en liten halvstyv gummibit och T-röd så drog jag gummibiten en gång över klister resterna så det drog ihop sig till en liten klibbig boll men på andra sidan så förvärmde jag mer och då satt det mesta av klistret kvar på dekalerna och då gick det snabbare.
 

Meatface

Medlem
1 apr 2013
14
0
1
Skellefteå
Hej!

Drar upp en gamal tråd lite!

Har tagit mig vatten över huvudet och påbörjat att göra min
Lynx Enduro -03 fri från dekaler på huven.

Går ganska tungt trits att jag värmer duktigt med värmepistolen.

Lossnar bara småbitar för det mesta och blir en massa limrester kvar som sedan inte vill gå bort med T-röd...

Hjälp!!! :p