Ta bort drivhjulen från axeln

zTeve

Välkänd medlem
1 jan 2000
482
1
16
Umeå / Ö-vik
www.bushboys.se
Ja...hur får man bort drivhjulen från drivaxeln? Har prövat med lite sansat våld utan resultat...
antar att ringarna som jag antar klämmer fast hjulen måste bort, men hur?
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Metall hylsorna ska du inte ta loss utan hjulen ska pressas loss hela som dom är, det krävs ganska mycket tryck så du behöver en verkstadspress för att pressa ut axeln.
 

Timberjack

Välkänd medlem
2 aug 2004
322
0
16
Skellefteå & Svansele
Japp, går minst lika tungt som att ta lös dom. Om man mäter dom nya drivhjulen och diam. på drivaxeln, skiljer det nästan en millimeter. Därför går de lite tungt!!
 

zTeve

Välkänd medlem
1 jan 2000
482
1
16
Umeå / Ö-vik
www.bushboys.se
okej...en fråga till...
Ska dit med mindre drivhjul (7kugg) men det finns ju såklart inte att tillgå till lynx bara för att det är en sån jag har!...men visst borde hjul till ski-doo passa lika bra, har samma mått på axeln 1,25".
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Jag antar att du ska på med en hk matta och därför byter drivhjulen men är det bara samma axeldiameter och delningen på mattan är samma som dom nya hjulen så är det inga problem
 

zTeve

Välkänd medlem
1 jan 2000
482
1
16
Umeå / Ö-vik
www.bushboys.se
de va de jag tyckte...tycker det är dåligt av både duells och rinab (säker fler) att inte skriva att "ski-doo" hjulen även passar lynx...ännu sämre är ju att ens lokala ski-doo/lynx handlare inte kan säga om det passar eller ej!

De ska va ni kunnig killar här på forumet för att man ska få några vettiga svar!
Tackar så mycket! Ta gärna å kolla på projektet
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Mitt mountain projekt

Jag håller på med ett liknande projekt med min T-cat 1000 M/C -00 den förlängs från standard 136" till 159" :cool: dessutom blir det en 16" :D bred summit matta med 2" kammar och fönsterdrift så jag har precis bytt drivhjulen jag också men till NoSlip och standard 9 kugg iom att kammarna ryms i tunneln nu väntar jag bara på boggieförlängningssatsen från Mountain Machines, samtidig drevar jag ner 3 kugg och monterar ett annat variator kit så den kommer nog skotta fint i lössnön förmodligen kommer jag väl bara se himlen när jag ger järnet med den mattan och 200hk :eek: