Ta bort drivaxeln

R

Robin

någon som snabbt kan svara hur lagrena på drivaxeln sitter fast?
på kedjehus sitter väl lagres fast med en låsring? men hur sitter den fast på variator sida? vilket lager är lättast att ta bort?

gäller en xcr 600 men kan tänka mig att det är samma på samtliga indys samt kanske även gen II
 
R

Robin

på variator sidan sitter d-axeln fast med 3 skruvar
okej, har tagit bort dom 3 skruvarna osv... axeln sitter inte fast med lås ring på innersidan av laget på kedjehus sidan då? om inte så borde jag väl kunna ta tycka in drivaxeln nu från variatorsidan om jag tänkt rätt?
 
R

Robin

Det sitter ett kuggdrev på axeln i kedjehuset, detta sitter med en bult i axeln. Sen sitter lagret med en låsring inuti.

Kika på sprängskisserna hos Polaris (http://parts.polarisind.com/Assemblies.asp) syns rätt tydligt.

/lars - febrig och kanske svamlar..

jo drev plus kedja är borta bara lås ringen kvar... men jag tänkte om man kunde få lös axeln utan att ta bort låsringen? vill bara ha lös axeln på en sida så jag kan byta matta...
 

håxås

Välkänd medlem
22 jul 2006
1.158
10
38
42
häggenås
www.junggrensmotorteknik.se
om du har 4st drivhjul måste även kedjehuset plockas lös:(
men du måste skruva lös på bägge sidorna ändå om det e 2st d-hjul
för att du ska kunna föra axeln åt sidan och få den innanför kanten till bandtunneln
 
R

Robin

ko, jo det är 2 drivhjul... men vet någon hur lagrena sitter fast på axeln?,

Kedjehus sidan: sitter det en lås ring? men är lagret pressat på eller borde det vara relativt lös efter man tagit bort låsringen?
Variator sida: fast i d-axlen samt insex skruv på insidan av tunneln? lagret borde vara löst efter man tagit bort dom 3 skruvarna samt lossat på insex skruven?
 

håxås

Välkänd medlem
22 jul 2006
1.158
10
38
42
häggenås
www.junggrensmotorteknik.se
1. ta lös drev och lås ring från axeln i transmitionen
2. skruva lös dom 3 skruvarna på variator sidan
3. lirka d-axeln mot variator sidan tills axeln e innanför bandtunnel kanten
sen ere bara att ta ur gamm mattan och i me den nya

lagret sitter fast på axeln på v-sidan de e bara "lagerhuset som du lossar/delar me don 3 skruvarna på så sätt kan du föra igenom d-axeln
lycka till
 
R

Robin

har tagit bort dom 3 bultarna med mutter men hela den där "triangeln" sitter fortfarande fast på lagret ?! :S för jag ska väl inte behöva ta bort hela lagret från axeln? annars sitter väl lagret fast med 2 insex skruvar och att man måste virda lås brickan på lagret 45* för att få loss hela lagret?
 

PärHagman

Välkänd medlem
11 maj 2005
544
0
16
34
Drängsmark
triangeln som sitter i tunneln på lagret kan du låta sitta kvar men de andra på andra sidan kan du ju slita bort. o sen tar du ju bort lagret i kedjehuset o tar drivaxeln o trycker in den via kedjehuset.
sen vinklar du ner drivaxeln så du kan dra ute den.
 
R

Robin

Slita bort? har försökt men den sitter som sten... :S är du säker på att det inte än någon låsring eller likanande för att få bort lagerhuset eller vad de heter?
(om någon ids kolla på sprängskiss så är det nr 12 på Drivetrain Assembly bilden som sitter fast)

sen om jag inte får bort den så borde jag väl kunna ta bort hela lagret istället, 2 insexskruvar samt en låsning som man måste vrida 45* sen ska det kunnas ta bort?
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Ja lagret är just liksom ditpressat i kedjehuset. Lagret ska sitta kvar på axeln. prova med lite våld som tex en hammare
 
R

Robin

har fixat allt nu... fick vrida lös lagret på variatorsidan för att sedan dra bort det, sen fick jag ta bort luftboxen för att kunna lossa på variatoraxeln från kedjehuset eftersom jag var tvungen att ta bort hela kedjehuset för att får bort drivaxeln samt för att lättare få tillbak drivaxeln... nu återstår endast att montera tilbak lagerhuset på variatorsida samt på med sekundär variatorn igen... tack för hjälpen :D