Ta av variator, utan avdragare

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
..jo jag tycker du ska köpa dig en avdragare. När jag skulle av med min första gången så fick jag hjälp och de skulle inte behövas någon avdragare, stoppade in en mindre skruv i som fick agera som distans iställe för olja eller vatten.
Sen i med en större som använde de innre gängorna.. men inte fan gick de, de gick helt åt helevete och och den lilla skruven kilade sig fst därinne.. vi provade både med mutterpurra och med gas med inget fick den att släppa.. så jag fick lämna in hela veven till mek verkstaden som skulle montera min nya vevstake och skämmas som en hund..

så håll inte på, de blir bäst för dig och skotern om du bara köper en avdragare.. de har jag nu gjort,,, och när den väl lossnar så var beredd, den lossnar ALLTID med en J/&#€A SMÄLL.. .

Använd inte en mutterpurra heller, denna kan skada lagrena/göra veven obalanserad..

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Okej! Det var iaf ena kolven som värmenypit på min, tack och lov blev det inga skador på cylindern, bara en massa kolvrester som bränts fast.
Misstänker att det är packboxen som farit. För jag i påsk innan jag ställde undan skotern så smällde remmen av i tusen delar, så förmodligen har det kommit in och förtört packboxen. Så den drar tjuvluft där.
Men ska försöka få tag på en avdragare så jag ser hur den ser ut.

SoNNisCH

Välkänd medlem
12 dec 2007
432
0
16
Finland
Anävnd tjock olja!Dra små spår i gängan om du inte får tejpet att hålla.Använd tunt gäng tejp,dra på tejpet ungefär 6 varv.

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
fattar inte hur man kan ta lös en variator med VARIATORBULTEN.
som jag förstått av tråden är det just det ni påstår att man kan göra.
tror det inte förrän jag ser det.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
fattar inte hur man kan ta lös en variator med VARIATORBULTEN.
som jag förstått av tråden är det just det ni påstår att man kan göra.
tror det inte förrän jag ser det.
För att variatorbulten har samma gänga som avdragaren...
Om du då fyller utrymmet med vatten coh får det tätt med gängtejp så trycker det lös variatorn...
Det verktyg jag anväder är en avdragare där delen som normalt trycks mot veven är avkapad. Variatorn lossnar alltså enbart av vattentryck...
Att det ska vara så svårt att fatta...

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
okey men du funkar enbart på ski-doo då eller?

är det alltså dubbla gängor på bulten?
har aldrig tagit lös variatorn på en doo med tra variator så...

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
okey men du funkar enbart på ski-doo då eller?

är det alltså dubbla gängor på bulten?
har aldrig tagit lös variatorn på en doo med tra variator så...
Ja, när man skruvar in variatorbulten tar den först i en gänga, sen kommer det ett frispel på några cm och nya gängor igen. Måste nästan ta och filma när jag gör det, för ingen verkar tro att det funkar

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
nu hänger jag med.men som sagt har jag aldrig mekat i en ski-doo tra variator så jag visste inte att variatorbulten drog i variatorn samt i vevaxeln.
på dom jag har tagit lös på har bulten enbart dragit inne i vevaxeln.

men nu klarnade det upp.

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Har nu fått låna två stycken avdragare av en återförsäljare. Problemet är att han inte vet vem som passa.. Båda ser likadan ut fast ena har en lite längre tapp? Är det någon som har en Avdragare till en TRA III variator som kan säga hur långa själva bulten är?? Skulle hjälpa mig mkt. :hmmmm:

Mvh

SoNNisCH

Välkänd medlem
12 dec 2007
432
0
16
Finland
Har nu fått låna två stycken avdragare av en återförsäljare. Problemet är att han inte vet vem som passa.. Båda ser likadan ut fast ena har en lite längre tapp? Är det någon som har en Avdragare till en TRA III variator som kan säga hur långa själva bulten är?? Skulle hjälpa mig mkt. :hmmmm:

Mvh
De e ju bara å skruva in å pröva.Funkar inte ena så funkar ju den andra!Börja med kortare sedan längre. :hmmmm2:

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se

Mvh
Bra att du fått tag på avdragaren! lite synd att din ÅF inte visste vilken avdragare som skulle användas :hmmmm2:

så ser min ut som jag använder i min 05a iaf.. fast lite guldig :rolleyes:

Hoppas allt löser sig för dig!
tråkigt som fan när de rasar. . som sagt så rasade min i fjol och litar inte till 110% på min än.,.

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Ja men hur blir det om jag börjar med den korta och den räcker inte, för dom sitter väl som satan dom där? Så drar man o drar o drar sen pajar man gängerna?? Eller?

Men ska jämföra min avdragare med din bild och se om jag kan lista ut de?

Mvh

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Skruva i avdragaren och kolla hur långt du kan skruva in den från det att gängan börjar tills den bottnar, går den in 20mm är det bra...
Börja med den långa, är den för lång borde inte gängan ta alls eller bara gå i nåt varv...
Pröva med den korta...

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Passa så den inte går av bara, har hört att den har gått av för några stycken, dock har det varit pirat avdragare.

Fridsjo

Välkänd medlem
16 jan 2008
154
0
6
järfälla
Jo, nu e problemet löst. Avdragaren gick av, fick kapa variatroraxeln och svetsa dit en M16 mutter, fylde hålet med vatten, gäntejp på en bult och vips så var den borta. Ny variatoraxel bestäld kommer i veckan :)
En hylning till den som kom på att man kan köra med gäntep och vatten.:ciao:

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Jo, nu e problemet löst. Avdragaren gick av, fick kapa variatroraxeln och svetsa dit en M16 mutter, fylde hålet med vatten, gäntejp på en bult och vips så var den borta. Ny variatoraxel bestäld kommer i veckan :)
En hylning till den som kom på att man kan köra med gäntep och vatten.:ciao:
Svetsade du en M16 på den del som fortfarande satt i variatorn?

pettan86

Välkänd medlem
27 okt 2007
106
0
6
Luleå
Någon som vet vad det ska vara för dimension på bulten man använder för att dra lös variatorn med vatten/olja-tekniken?
Skotern är en 05a rave 800