Tål en XLT-motor 9000rpm?

Monkey wrench

Aktiv medlem
1 jan 2000
64
0
6
Tjena...
Kollade på SLP-pipor till XLT:n och såg att peaken på 110 hk hamnade vid 9000 rpm. Hur pass bra funkar det att varva så högt med tanke på motor/variator???
 
Senast redigerad av en moderator:

OrrenXLT

Välkänd medlem
1 jan 2000
404
0
16
Råneå Sverige
den går mycket fint att varva den motorn så mycket.. 598an trivs på höga varvtal. Å den blir säkert ännu mer varvillig med pipor.min har singelpipa och jag tänker inte sätta nått annat för den går så bra som den är nu.
 
Senast redigerad av en moderator:

Monkey wrench

Aktiv medlem
1 jan 2000
64
0
6
Hehe, jo det är ett som är säkert... men försämras hållbarheten väsentligt tro? Maxeffekten för originalmotorn ligger på 87 hk@8000 rpm och med SLP-piporna på 110hk@9000 rpm.
 
Senast redigerad av en moderator:

OrrenXLT

Välkänd medlem
1 jan 2000
404
0
16
Råneå Sverige
[Uppdaterat: Senast editerat den 08-Oct-03 kl 06:57 PM (CET)]om du viktar om variatorn får motorn arbeta på högre varvtal och de är naturligtvis inte bra i längden. och kolvbyten på en trippel kan bli en ganska dyr historia. och den här motorn är från början tänkt att vara liten och nätt så ja tror inte den tål så stora effektökningar. XCR600an har väl samma motor och dess maxeffekt är väl kring 95hk (standard) Pga rädsla för dyra haverier väljer jag att köra orginal, och skotrar med stora effektoppar kan vara jobbiga att köra. (tycker jag) ja gillar XLTns jämna lugna effektkurva. och de cirka 90hästarna räcker gott.
 

Jonte

Aktiv medlem
1 jan 2000
72
0
6
Oskriven tvåtaktslag: Motorn är konstruerad för de hästkrafter och varv den har i original. Alla avsteg därifrån innebär omedelbart försämringar eller försvagningar på någon eller några punkter. Mitt råd, låt bli. Byt upp dig = billigare i längden!
 

yab

Ny medlem
1 jan 2000
4
0
1
kan naturligtvis gå åt h-vete som allt annat.men min har hållit i hop i ca 1500 mil varav dom sista 1000 med slp trippel pipor+ naturligtvis variator kit o rek munstycken i förg.vev tätningar har farit under åren (borde ev ha svetsat veven som jag blev rek att göra) men nå pyssel ska man ju ha.en kolvring (som gick på övertid)har havererat men det får man skylla själv.så nog håller motorn på vissa ex iaf. obs naturligtvis ej fis körd, sprängda remmar får man räkna med (kvalite lönar sig).för övrigt så singel pipa på en trippel? blir en helt annan motor när den får andas :)
 

Monkey wrench

Aktiv medlem
1 jan 2000
64
0
6
Yab: Nu har jag vräkt på SLP-piporna och och bestyckat MJ240, annars är allting standard i förgasaren. Märke dock att min luftbox var rensad inuti. Kan det göra att jag måste bestycka upp ännu mer tro?