Tävla med skoter

Jockä

Medlem
17 jan 2008
18
0
1
tjenare tänkte höra om någon vet vad jag får tävla med är 15 nu men blir 16 så jag undrar om någon vet vilken klass jag får köra i!
 

Dawn!

Välkänd medlem
16 dec 2007
184
0
6
kiruna
fast det kostar fett mkt att börja tävla på banan:p gick nästan 100 tusen varje år för mig...
 

Jockä

Medlem
17 jan 2008
18
0
1
okej då e de 600 som gäller! 100 tusen det var riktigt mycket det.... Är det pengar man betalar klubben eller e det för att få komma ut till starten?
 

Motorbreath

Välkänd medlem
19 mar 2006
346
0
16
0923
Skulle tro att det är pengarna det kostar att tävla med resor, underhåll av skotern och diverse andra kostnader inkluderade.
 

polarisIQ

Välkänd medlem
7 mar 2007
812
0
16
Boden
jag skulle tipsa dig att åka fläkt 600, inte 600 stock (den är dyr) fläkt är ett billigt alternativ =) så kör du mycket tävlingar nära dig osv !
 
8 jan 2008
34
0
1
Tärnaby
Tävla i Sport 600 alltså fläkt 600 el Phazer-maskiner då har du det billigaste alternativet och sist kommer du nog inte att bli trots att många tycker att det är för lite att köra med i fläktarna. Åkte själv ifrån en stor del av 600-vätskemaskinerna på enduro tävlingarna. De där med en kostnad på hundra tusen per säsong lät mycket, men du kanske åkte i Pro 800 när de hade en hel serie tävlingar i SM
 
30 jan 2008
16
0
1
du får kora skoterfolkrace och Till er som är intresserade av dette så går det en tävling i svenstavik den 23 februari. tävlingen körs enligt svemo reglemente utan anbud på skotrarna. kolla gärna in www.skoterfolkrace.se för mer info, hur tuft som helst.......
 

polarisIQ

Välkänd medlem
7 mar 2007
812
0
16
Boden
Re: Sv: Tävla med skoter

Ursäkta om jag drar upp en gammal tråd men jag har ungefär samma fråga som trådskaparen.

Jag är 16 nu och fyller 17 i mars 2009
får jag då köra i 600f ungdom 14-16 fram tills dess jag fyllt 17 eller får jag inte ställa upp alls i ungdom eftersom jag fyller 17 under 2009 dvs kalenderåret?

eller är det sport 600 fläkt som gäller för mig?

du får tävla i senior klasserna i vinter, sport 600 fläkt är en utmärkt klass att börja tävla i, eftersom att det är väldigt billigt jämfört med dem andra klasserna, speciellt om du har en 550f redan nu. Se till att börja träna ordentligt i början och kör inte över dina förmågor.

Surra gärna med någon som tävlar omkring där du bor och fråga om du får haka på och träna, berätta att du är nybörjare och vill utvecklas och bli bättre, dem kommer garanterat att hjälpa dig (de flesta ställer iaf upp) lycka till!
 

Nitroglycerine

Välkänd medlem
20 sept 2008
190
0
6
Skellefteå
Ingenting kan väl klassas som billigt i den här sporten. Möjligen mindre dyrt !

Men att köra en klass som sport 600 är en bra klass, och rolig dessutom. Där tävlar du för tävlingens skull , inte som i Pro klasserna där du enbart tävlar efter jakten på resultat(går ofta åt h*lvete då man satsar för hårt). Men fastän det är sport 600 är det ju ingen billig klass, du ska väl kunna hålla dig med måttligt ny maskin, pengar till resor, pengar till diverse delar som KOMMER att gå sönder. Spelar ingen roll om du kör Lynx eller Yamaha, det går sönder i skotercross.

Annars kan du ju köra backtävling, där lite äldre maskiner ställer upp som mxz.or , enduro's osv. Kul tävlingsgren de med! :)

Lycka till!