Tätningsmedel RAVE, 3D-RAVE avgasventiler

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Brukar ni använda "seal compound drei bond" (se bild) att täta menbranet vid återmontering av avgasventilen?

Har själv aldrig använt det och har aldrig märk att de läckt. Kanske är noggrannare med nyare skidoo/lynx då avgasventilerna är kopplad till en soleniond?

Vilka alternativa tätmedel kan man används sig av i sånna fall, packningssilicon?

 
Last edited:

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Kom igen nu, jag vet att det finns kunnigt folk på forumet som bör ha svaret
 

Oskar

Välkänd medlem
20 sept 2005
170
1
6
48
Karlstad
www.boondocker.se
På min -09:a hade det släppt strimlor av tätningsbanden och traslat in sig i axeln så avgasporten gick tungt.
Gjorde rent allt och efter det funkar det hur bra som hellst.

Kör alltså utan tätningsmedel nu.
 

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
På min -09:a hade det släppt strimlor av tätningsbanden och traslat in sig i axeln så avgasporten gick tungt.
Gjorde rent allt och efter det funkar det hur bra som hellst.

Kör alltså utan tätningsmedel nu.
Okey en med erfarenheter i alla fall :)

"fjäderringen" som låser menbranet är ju väldigt stark så för mig är det svårt att förstå att den inte skulle täta riktigt utan dessa tätband.

Ett tips för er som har svårt att få på fjäderringen/låsringen. Använd en strajp som ni drar dit den med.
 

ååström

Aktiv medlem
5 okt 2010
90
0
6
Jukkasjärvi
Okey en med erfarenheter i alla fall :)

"fjäderringen" som låser menbranet är ju väldigt stark så för mig är det svårt att förstå att den inte skulle täta riktigt utan dessa tätband.

Ett tips för er som har svårt att få på fjäderringen/låsringen. Använd en strajp som ni drar dit den med.
Vad är egentligen en strajp för något?
 

Fish

Välkänd medlem
29 dec 2009
990
1
18
Arbrå
sippa, strippa, stripe, kattstrypare, buntband osv skulle jag tro att han menar.