Tärnaby o ledavgifter

N

Nisse Andersson

snart kan man int åk nånstans. 200 kr där, några mil bort 200 kr till o sen 250 kr på nästa osv osv............... så bli de när int folk går med i klubbarna
 
X

Xsnuten

Ledavgifter i all ära. Själv åker jag på lederna i Härjedalen som man påstår vara Europas bästa. Jo, visst är lederna bra, samma dag som man har pistat dem!! Tyvärr är det så pistar man inte oftare än 1 gång/vecka (i alla fall runt Messlingen)och då är priset 800 kr/säsongen mycket. Någon borde kunna ställa krav på dessa ledföretag så att ett viss standard upprätthålls. Självklart så är jag även medlem i en av de lokala skoterklubbarna just för att stötta den lokala verksamheten. :(
 

vendela

Aktiv medlem
1 jan 2000
74
0
6
Lustigt att dom kan införa det så snabbt på skoterleder när dom påstår att det krävs riksdagsbeslut för att införa (i princip) samma sak i tokholm, nämligen avgifter för att få köra i innerstan....
 
R

räjser

Vad får man för pengarna då? "pengarna ska gå til underhåll av leder", kan man reklamera leden då om den inte är bra (vilket väl inte är helt ovanligt!) om leden pistas en gång i veckan så kan lika gärna låta bli, det gör ändå ingen skillnad... leden är ändå helt obefintlig innan påsk!
 

arne

Medlem
1 jan 2000
10
0
1
jag tror dom har glömt vad skoter turismen i fjällen lägger ner för pengar i sin fjällresa och gynnar komunen på de viset.
med det menar jag boende mat bränsle fiskekort nöjesliv mm
Han som far upp för att pimpla en röding betalar inte gärna 200kr för att köra 1km ner på sjön x(
 
F

Fleaur

Tänk er följande:

Du ska åka bil från från Östersund till Storuman. Ok, vi startar färden i Östersund. Vägavgift 200 kr/år. Några mil norrut kommer vi till nästa revir, 200 pix till. När vi når Strömsund så tar de 450 kr i vägavgift/år, de putsar vägen oftare säger de... I Hoting, ja där är man billig, 150 kr/år. Så fortsätter det hela ända fram till Storuman, då är du 2500 kr fattigare. Kan köra fritt i ett helt år på denn vägsträcka. Men vad hjälper det för du ska inte tebax förrän kanske just nästa år. Är det en hållbar utveckling???????????

 

kalle

Välkänd medlem
1 jan 2000
398
0
16
Knasigt är ordet, klubbarna borde få bidrag så dom kunde ha till bensin, man ska inte krångla till det, så djävla synd är det inte om alla som "ställer" upp, fan lite fri vilja, ungdomar som tex inte ens har en skoter tror jag gärna sladdar en led bara för att få köra lite, enklare utbildning på dom och ledsladden ska väl räcka.
Vi kan inte kräva att lederna ska vara som vägar utan att själva ta i lite, eller pröjsa en slant eller köra på dåliga leder.
Men så går det om man blandar folk och regering i alla småprylar man gör.
Pengar Till Bensin!!!!!!!
 

srx700lt

Välkänd medlem
1 jan 2000
112
0
6
östersund sverige
Ja vad säger man, den siste idioten är inte född ännu....
Förra vintern var vi fem stycken som åkte från Duved till Ammarnäs och tillbaka, en tur på ungefär 150 mil Det tog oss ungefär 4,5 dag att köra. Ska vi köra liknande turer i framtiden, så vill det till att vi inte ska behöva betala för varje nytt område som vi passerar. Det ända detta system gör är att gynna de som åker runt de orter där systemet finns, vi som vill åka längre turer genom flera områden missgynas kraftigt. Detta i sin tur kommer att ta död på den lilla skoterturism som finns i sverige.
Med tanke på hur mycket skattepengar vi skoteråkare pumpar in till staten så ser jag ingen anledning till att vi dessutom ska betala för att få åka på lederna.
Ska man åka längre sträckor så rör det sig om ganska mycket pengar för mat, bensin, boende mm. Att lägga ledavgifter till det innebär att många inte har råd att åka. Förklara för mig hur det ska gynna de näringsidkare som finns runt tex Tärnaby/Hemavan??
 

Michael

Välkänd medlem
1 jan 2000
399
0
16
Att man ska betal en slant för att lederna ska vara bra det har jag inget emot, men det borde väl vara ungefär som med bilen(vägskatt).
Om alla skoterägare får betala in t.ex 300kr för att sedan få köra på alla leder i Sverige tycker jag låter rimligt, men att man på ena stälet ska betala 200 och andra 150 tycker jag är rena vansinnet.
Och varför ska ortsbefolkning och dyl. få köra gratis?, dom sliter ju lika mycket på lederna som alla dom andra.

Vad ska räknas som ortsbefolkning, är det enbart dom som är bosatta där eller är det även stugägare som ska räknas in?

En annan aspekt är ju att om jag får betala 200:- för att köra på en led så måste jag ju även kunna ställa krav på leden.
Den ska vara slät som en bilväg hela vintersäsongen.
En annan tanke är ju om jag kör efter en sådan led och åker ner i en grop så borde jag ju kunna få ersättning av ledbolaget vid ev. skador.
Så jag tror att det kanske kommer att kosta mer än det smakar för Tärnaby.


 

kalle

Välkänd medlem
1 jan 2000
398
0
16
Har varit i Québec i Kanada och där har man en avgift för hela delstaten. På de klubbar som vill vara med i systemet ställs krav vad gäller underhåll av lederna men dom får istället pengar beroende på hur mycket led dom har. Varje nytt ledavsnitt måste godkännas "centralt". En stark central organisation krävs alltså som håller ordning på det hela.
Lederna är fantastiskt fina och det är inte dyrt att åka. Kanske vore vettigt att kika väster ut efter en modell.
/Johan

 

Yamaha_vmax

Välkänd medlem
1 jan 2000
568
0
16
Dom måste vara kingen dom som har bestämt ledavgift...



Jag har stuga i tärna och vi är där ganska mkt på vintern...Men nu när man måste betala för att få köra koter vette fan om det kommer att bli lika "roligt"
 

eric1

Rookie sledder
1 jan 2000
16
0
0
vilket skit gå med i klubbarna skoterförare då slipper vi de här men skit grej ändå bye bye
 

Wattis1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
24
0
0
Örnsköldsvik
Fan vad sjukt men alltså ska man ju kunna kräva bra leder varje timme,varje dag, varje månad annars har man väl rätt att reklamera eller kräva pengarna tillbaka?? hela ##### diskusionen är ju befäng och dom som bor där ska inte betala någonting det är ju också konstigt..nog för att det är deras fjäll och så men en liten symbolisk summa iaf kan man väl tycka är rimligt typ mellan 50 - 100 kr......

för nu blire så att vi som kommer dit och kör en vecka över påsk eller nånting ska stå för det dom kör på hela året

Full gas inge knas
 
O

Ola.

Det är isf bättre att ta ut en summa för samtliga leder i Sverige, annars blir det dyrt att göra långturer. Och att inte skilja på lokalbefolkning kontra "turister"(markägare, nyttotrafik undantagna). I många områden så är turismen ett måste för att bygden ska överleva. Och att då peka finger på dem och säga "du får betala det tredubbla" för du kommer inte härifrån är kortsiktigt tänkt. Det gjorde att jag köpte min sista skoter hemma i Bollnäs istället för Härjedalen.
 
P

Per Lindblad

Så här går det när man inte tittar längre bort an sin egen näsa räcker, man pratar om att undata visssa grupper från led avgiften är det nu så att en avgift skall införas så skall alla naturligtvis betala men det skall vara en gemensam avgift för hela länet. Har man betalat i sitt län skall man naturligt vis få köra över allt i detta län.
 

Simon2

Semi PRO sledder
1 jan 2000
28
0
0
Det är jävlar inte ortsbefolkningens fjäll, det är STATENS. Det innebär att det är ditt och mitt, sen att vi hindras från att använda det för en massa lappar och skidåkare det gör mig ARG.