Tänker jag rätt, eller iaf inte helt fel? Xterrain 850 Pro

nanowire

Aktiv medlem
23 feb 2022
59
22
8
50
Södermanland
Hallå, spanar efter ny maskin efter tio år med Commander 600 Etec. Den har fungerat perfekt till fjälls med pulka, passagerare och packning. Kommer behålla den men nu är det dax för en extra maskin. Och då vill jag ha något roligare, framförallt rappare och mer lättkörd i löst och skog, även smyga fram i svårare terräng och försöka köra fast. Jag behöver kunna dra pulka ibland även med den nya maskinen och packbox+dubbelsäte behöver nog sitta på för det mesta.

Det jag landat i, som på papperet ser mest ”rätt” ut, är en Xterrain 3900 Pro 850 med förhöjda A-armar, extra kylare och 36” framvagn. Drag&dubbeldyna. Svagheten är kanske dämparna men jag behöver inte direkt kunna hoppa högt eller bomba på led så original duger nog för mig? Dock blir det nog inte sällan 200 kg+ med passagerare och packning så det är kanske iofs en faktor..
Alla synpunkter välkomna, det är ju en rejäl slant för en ny maskin så inte läge att ångra sig efter en säsong 😱☺
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Ska du skjutsa ofta så är 36" framvagn definitivt fel val! Den kräver att man kan röra sig fritt på skotern
 

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
Varför 3900? Gå på 3700 Re 850 istället så har du suveräna dämpare standard och en vettigare framvagnsbredd, har en själv och det är en riktigt bra allroundmaskin
 

nanowire

Aktiv medlem
23 feb 2022
59
22
8
50
Södermanland
Varför 3900? Gå på 3700 Re 850 istället så har du suveräna dämpare standard och en vettigare framvagnsbredd, har en själv och det är en riktigt bra allroundmaskin
Har övervägt det och varför är väl för att jag är mer sugen på egenskaper för lössnö/skog än led. Som jag uppfattar att RE är med den boggin? Kul att du är nöjd med din! Vet du föresten hur mycket skidbrädden går att ställa in/ut jämfört med angiven bredd?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Jo, vingligt lär det bli men det kan jag nog leva med hoppas jag.
Överleva gör ni hoppas jag, men det blir värdelöst! Gå på en maskin med mellanbreda framvagnen i alla fall, annars kommer du att ångra dig, det är jag tämligen övertygad om. (och särskilt om passageraren ska hålla i några jäkla handtag istället för i dig! Då kommer du garanterat vurpa många gånger och jag skulle inte bli förvånad om det händer till och med då du kör rakt fram på slät men lite spårig led)

Den mellanbreda framvagnen är bättre på att skråa än den smala är på att skjutsa!
 

nanowire

Aktiv medlem
23 feb 2022
59
22
8
50
Södermanland
Överleva gör ni hoppas jag, men det blir värdelöst! Gå på en maskin med mellanbreda framvagnen i alla fall, annars kommer du att ångra dig, det är jag tämligen övertygad om. (och särskilt om passageraren ska hålla i några jäkla handtag istället för i dig! Då kommer du garanterat vurpa många gånger och jag skulle inte bli förvånad om det händer till och med då du kör rakt fram på slät men lite spårig led)

Den mellanbreda framvagnen är bättre på att skråa än den smala är på att skjutsa!
En 36” framvagn blir vad jag förstått 37,4 ” när skidorna ställs ut max vilket borde hjälpa lite vid sådana tillfällen/turer?
Är ju så förbannat trött på att bryta min Commander, därför jag längtar efter mer vinglighet ;)
 

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.783
55
48
Grängesberg
En 36” framvagn blir vad jag förstått 37,4 ” när skidorna ställs ut max vilket borde hjälpa lite vid sådana tillfällen/turer?
Är ju så förbannat trött på att bryta min Commander, därför jag längtar efter mer vinglighet ;)
En maskin med smal matta, 38" framvagn och som väger mycket mindre än en Commander kommer du tycka är hur lätt som helst att få omkull...
Så håller nog med JAAG här.
 
Reactions: nanowire

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Prova hitta en BD 3700 eller 3900 med "mellanbreda framvagnen" att provköra, du kommer uppleva en jäkla skillnad mot Commandern även om spårvidden är samma.

Idealresultatet med 36" är att du vurpar en massa, men risken är att någon gör illa sig.

Har till i år gått från BD RE 3900, (40" eller vad dom nu räknas som), till Summit 154", (36"), och man behöver minsann inte köra särskilt fort innan man oftare går på en skida än två med Summiten, och har du då någon bakom som inte omedelbart lutar åt rätt håll så går du obönhörligen omkull. (så baksäteshandtagen innebär snarare större risk för vurpor än mindre)
 
Reactions: nanowire

nanowire

Aktiv medlem
23 feb 2022
59
22
8
50
Södermanland
Jo, det du säger låter logiskt. En fråga är om utställda skidor till 37,4” kan göra det tillräcklig stabilt att jag ska tordas ha passagerare ibland?
Jag har kört en 38” Freeride (38,4” kanske, var väl 40” ställd smalt om jag minns rätt) så vet hur det känns. Men det var utan passagerare.
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Jo, det du säger låter logiskt. En fråga är om utställda skidor till 37,4” kan göra det tillräcklig stabilt att jag ska tordas ha passagerare ibland?
Jag har kört en 38” Freeride (38,4” kanske, var väl 40” ställd smalt om jag minns rätt) så vet hur det känns. Men det var utan passagerare.
Jag har 36" framvagn på min Freeride, utställt till bredaste och med snabbkopplingen för krängningshämmaren monterad (brukar köra så när det är hårt före sent på våren) så tycker åtminstone inte jag att den är så farligt vinglig. Åtminstone inte om man bara ska frakta sig efter hårda spår, jag hade inte tvekat att ha en passagerare bakom då. Köra ospårat med någon bakom hade jag väl däremot inte velat göra, då hade skotern antagligen varit väldigt svårkontrollerad eftersom den så lätt påverkas av åt vilket håll man lutar och passageraren bakom en har man ju inte riktigt kontroll på vad den gör. Speciellt Ski-doo med Pilot DS3-skidorna är ju väldigt känsliga och tycker om att skära ner om man sätter minsta lilla vikt åt någon sida, Lynx med Blade DS+ är ju mer stabila.
 
Reactions: nanowire

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Vill nog ändå påskina att det är ett ganska brett spann mellan "det går" och "funkar bra att göra regelbundet".

Ska du bara skjutsa enstaka gånger och är beredd på att det kommer gå sakta så... men är det mer än så så vidhåller jag vad jag sagt ovan =)
 

nanowire

Aktiv medlem
23 feb 2022
59
22
8
50
Södermanland
Nu är det beställt en -23 så får vi se vars de bär.. 😅

Undrar om bättre boggiedämpare kan göra det trevligare för passagerare? Något som inte bottnar utan att behöva ställas stenhårt (som jag antar jag måste med original).
 

nanowire

Aktiv medlem
23 feb 2022
59
22
8
50
Södermanland
Fick just regnr. 115 kW (157 hk) står det i registreringspapperna. Trodde vanliga 850 låg på 165 hk. Har jag missat något?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Fick just regnr. 115 kW (157 hk) står det i registreringspapperna. Trodde vanliga 850 låg på 165 hk. Har jag missat något?
Finns inte en enda maskin där siffrorna i registreringen är samma som bromssiffror från staterna. Amerikanske siffror är alltid högre än de i fordonsregistret.
 
Reactions: nanowire

nanowire

Aktiv medlem
23 feb 2022
59
22
8
50
Södermanland
16 mil hann det bli i helgerna. Sammanfattningsvis går det bättre att skjutsa än jag befarade (dotter på 60 kg funkar bra, svärson på 100 kg sämre) och den drar även pulka fint. Fjädringen är alldeles för lös, ska prova att förspänna betydligt mer både fram och i boggien och se om det räcker. Passagerarhandtagen går snabbt att plocka av och då blir det en riktigt rolig maskin som går dit en vill 👌🏻
 
Reactions: Sneeuwscooter

nanowire

Aktiv medlem
23 feb 2022
59
22
8
50
Södermanland
Nu är den inkörd, 52 mil tog det. Har inte klockat vad jag tankat men mätaren säger att den snittar 2,6 l/mil (ner från 2,9 i början).
Det funkar fint att köra med passagerare, har tippat ikull ett par gånger men det har bara varit vid i princip stillastående. Flest mil har det dock blivit utan passagerare eller handtag och jag tycker den går otroligt fint. Tillslaget ligger på ca 3100 rpm, tillräckligt mjukt för att göra det trevligt att krypa i skog men skulle nog gärna vara ytterligare lite lägre men det är inget jag kommer bråka med att ändra(?).
Det är stor skillnad i stabilitet jmf med min kusins Summit sp (600R) som är betydligt mjukare/oroligare vid direkt jämförelse. Men den är också lite smidigare i lössnön. Summiten har dock skidorna i smalaste läget, jag har inte ändrat utan har dem i mittenläget.
Har provat olika inställningar i fjäderförspänning och landat i hårdaste läget i mitten och näst hårdaste bak och fram.
Packlådan (Giele) sitter på hela tiden och känns inte i vägen. Men skulle gärna haft snabbkopplingar istället för de fyra remmarna.