tändstiftskrångel på mxz 600 sdi -05

WeSt20

Medlem
30 nov 2007
28
0
1
tjenare, såg ett tidigare inlaggt meddelande med samma problem som jag har nu (inlaggt 24/11 -07) skulle vara jättebra om någon hade en lösning på problemet!!! kopierar här samma inlägg som för en månad var inlaggt av Ylex:


Tjena, har lite problem med skotern. Nyligen köpt, var tvungen å byta tändstift efter bara 4 vändor, men trodde att det kunde bero på att den vart i tomgång rätt mycket då. Så jag bytte till nya (rätt stift), Dem höll också bara i runt 3-4 vändor, dem var väldigt svarta och gav knappt någon gnista efteråt.

Skotern går på ganska låg tomgång, runt 800-1000 (ska höja). Efter första stiftbytet har jag undvikt att tomgångsköra, men det krånglade ändå.
Har bytt bensin helt, ifall soppan bara är gammal. Men har bara kört en gång efter det. Så jag vet inte om det är det som är felet.
 

Dooleys

Välkänd medlem
5 apr 2006
798
0
16
Är maskinen omprogrammerad till nyare mjukvara ?
De nya stiften du ska köra på heter br8ecs och med det nya programmet så ger den mindre bränsle vid kallstart.
 

snopro600

Välkänd medlem
6 nov 2006
222
0
16
Jokkmokk
för mycket olja, så det slår ut stiften, hade exakt samma problem för 1 månad sen, tills jag kom på det, la minst 500 kr på stift innan jag kom på det ^^ , mina stift var också helt svarta, ibland kunde man se en svag svag gnista på dom.
detta är väldigt lätt hämt om du har oljeseparat och samtidigt blandar ca. 1 % i tanken, för att den ska gå lite fetare, blir omvänt, iaf för mig:p den oljeskär ist. haha, dock hann inte min göra det :)

prova ändra så den får lite mindre olja.
 

leijon

Välkänd medlem
1 jan 2000
160
0
16
skoter.65north.se
Jag har kört 3 säsonger och över 500 mil med en Renegade 600 SDI -05 och bytte bara 2 stift på den. Det är väldigt viktigt vilka stift man har på SDI, 05'orna skall gå på BR9ECS med nummer 4677, dvs 0,8mm gap. BR8ECS med 0,8mm går också att köra på.

När motorn är kall så ska du trycka på RER-knappen innan du startar den så att bränsletrycket byggs upp. Starta sedan motorn.
När motorn startat låter du den gå minst en minut utan att så mycket som peta på gasen. Då motorn gått en-ett par minuter på tomgång kan du gasa och varmköra remmen innan du släpper ner den och börjar köra (för visst pallar du upp skotern mellan turerna?).

Backen bör du låta bli så länge motorn är kall - lägger du i backen med för kall motor så går den fett och du riskerar att släcka stiften, oftast det på PTO-sidan (vänstra sidan) just då motorn tänder baklänges.

Släcker du ett stift så är det bara att kasta det - det får en beläggning på sig som gör att det inte funkar som det skall.

På en SDI ska du INTE blanda olja i bensintanken!!
 
Last edited:

renegade 1000

Aktiv medlem
22 jan 2006
82
0
6
norrland
:beer:
Jag har kört 3 säsonger och över 500 mil med en Renegade 600 SDI -05 och bytte bara 2 stift på den. Det är väldigt viktigt vilka stift man har på SDI, 05'orna skall gå på BR9ECS med nummer 4677, dvs 0,8mm gap. BR8ECS med 0,8mm går också att köra på.

När motorn är kall så ska du trycka på RER-knappen innan du startar den så att bränsletrycket byggs upp. Starta sedan motorn.
När motorn startat låter du den gå minst en minut utan att så mycket som peta på gasen. Då motorn gått en-ett par minuter på tomgång kan du gasa och varmköra remmen innan du släpper ner den och börjar köra (för visst pallar du upp skotern mellan turerna?).

Backen bör du låta bli så länge motorn är kall - lägger du i backen med för kall motor så går den fett och du riskerar att släcka stiften, oftast det på PTO-sidan (vänstra sidan) just då motorn tänder baklänges.

Släcker du ett stift så är det bara att kasta det - det får en beläggning på sig som gör att det inte funkar som det skall.

På en SDI ska du INTE blanda olja i bensintanken!!
Du säger att om du har släckt ett stift så är de bara att kasta.. Den kan jag tala om att de är de INTE.Ta och ´rengör stiften med BROMSRENGÖRNINGSMEDEL så ska du se att stiften fungerar igen,(Har jag gjort med mina stift som jag släckt o jag kör då på d fortfarande)
1: spola ren stiften ordentligt runt elektroden så att det slutar komma skit
2:blås med tryckluft så att de blir torra
3:sätt i stiften o KÖR