Tändstiften färdiga efter 10min.

snowmobiles4life

Aktiv medlem
29 jul 2013
50
0
1
Finland
Tjeenare.
Har ett stort problem med min Lynx Racing 440...
När vintern kom och jag provkörde skotern som jag just köpt, tyckte jag den var lite klen, ville inte riktigt accelerera som jag hade hoppats... men tänkte inte mera på det... en tid senare testade ja en kompis 500 och konstaterade att min 440 har något fel eftersom 440 är kvickare en 500 men det var inte min direkt.:wondering:

En dag när jag körde så ändrade ljudet och accelerationen blev på top! , nästa dag gick den lika bra i ca 10min... sedan blev den som förr. När jag började titta så var stiften svarta/dränkta, lag i nya stift och skotern gick bra igen i 10min... (verkar som att vänstra stiftet är värre en högra...)

Jag har läst lite om andras problem och oftast har det varit att skotern inte blivit tillräckligt varmkörd, eller att den drar till sig soppa själv via primern...(verkar lite långsökt) jag varmkör kanske 10min... Hoppas för fullt att jag bara varmkör för lite men börjar tvivla... Någon som har några ideer??? :confused:
Kör för övrigt med B9ES stift
 

Kekken

Välkänd medlem
9 mar 2007
421
0
16
Lycksele
Min gamla 440 (snopro dock) betedde sig rätt så likt. Hade lite förstora munstycken så stiften gillade inte när man varmkörde och använde choken lite för mycket. Varmkörde på "gamla stift" och bytte sedan till dom fräscha innan jag skulle iväg. Sen insåg jag att jag skulle köra på br10xxx inte 9or. Så bytte till dessa och problemet blev markant mindre. Bestyckade sedan om den och den både gick bättre och sparade stiften.

Har du kollat kompen? En 440 äter upp ett par ringar rätt snabbt. Jag bytte kolvar 1 gång per säsong. Fick liknande problem när jag just köpt den innan jag bytte första gången.
Har du blandat olja själv? Hur mkt isåfall?
Har du rätt stift? Så du inte ska köra med 10or du med.
Vad är den bestyckad för? Vet inte hur känslig denna maskin är men jag fick bestycka om när det gick från ca -10 till 0 för att den skulle gå klockrent. Även när man skulle uppåt i landet på lite högre höjd.
Vad var det för väder när den gick på topp motför dom andra dagarna?

En 440 som är slö är det något fel. Det är en väldigt underhållande maskin att köra på många sätt. Och på endel sätt väldigt jobbig.

Mycket frågor. Men nu har du endel att kolla ;).
 

simon13

Välkänd medlem
2 apr 2010
490
1
18
Varje gång jag kall starta min re 440 så tappa jag minst 1 stift då körde jag på br9es sen böt jag till br9eya då behövde jag inte byta stift nå mer på hela säsongen.
 

snowmobiles4life

Aktiv medlem
29 jul 2013
50
0
1
Finland
Kompen är nog bra. Försöker blanda 3% olja och jag tror jag skall ha 9or... men har funderat på att prova andra en br9es i vinter. Jag tror det var varmare dagen den gick bättre och nu när jag tänker så kom jag på att jag fick med andra munstycken av han jag köpte skotern av, som han använde på vintern. Har inte provat med några andra munstycken så det skulle kanske kunna förklara en del...
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Jag hade även en racing 440 -00 en gång i tiden. Rätt bestyckad men åt ändå stift, hinkade i ett par champion från en citroen bx 16 med helt fel värmetal. Dom gick den på 2000km :) "På egen risk om du provar något liknande" btw dom hade 4 piggar undertill..
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Byt till NGK br 10 eya stift som är gjord för sura maskiner hårdhet 9 låter lite väl varmt så håll koll på elektråden senare när du börjat köra mer,den kan smälta! . Ngk 10eya är säkrare och håller lika bra.

Förutom att de är känsliga på bestyckning så kan bränslepumpens membran läka och då suger det vevhus som vacumslangen är kopplad till in bensin i vevhuset = knäcker stift och går värdelöst. Test av membran gör du genom att ta lös vacumslangen mellan pump och vevhus o sug fast tungan i slangen. Slangen ska bara sitta fast i pumpen och det ska vara tvärtätt så tungan sitter fast.

Andra fel kan vara läkande packbox på vevaxeln, kolla den bakom variatorn! Testa genom att spruta startgas på den under gång ,då ska motorn inte reagera om den är hel. Det felet hade jag i fjol på en et 340 som surade ner stiftet.

Fler fel kan vara reedblad i insuget som är slappa alt av.

Men som sagt byt till NGK br10 EYA för de är framtagen av Rotax och Yamaha i samarbete med NGK för att få deras tripplar att inte käka stift.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Att den plötsligt för kan bero på att du satt i stift utan resistor, skriver du iaf. Du ska åka stift med beteckningen BR i början. Vart med om det ett par gånger att stift utan resistor stör ut elen och skoter plötslig stannar men bara rycka igång och åka igen.

Sedan att du surar stift beror såklart inte på att resistor saknas utan bestyckning/stift fråga, maskinen i sig om den är fräsch ska funka fint på BR9ES och att byta stift är egenligen att gå runt problemet som k-len säger. Men då 440 är väldigt känslig för höjd, temperatur, varmkörning osv osv så fick jag känslan av att min gamla 440 funkade bäst att friäka med på för varma champion stift. Prövade NGK es, eya, ecs5 osv men när jag dunkade i ett par champion utbytt från en bil med värmetal 7 om jag inte minns fel gick maskinen på samma stift hela vinter :D
Samma där, inget att rekommendera att åka för varma stift och riskera glödtändning men då en 440 som går på bana ska ha 9 stift så åkte då jag på för varma stift utan oro.

De första jag prövade efter att bilstiften funkade så fint var champions motsvarighet till NGK BR9ES vilket heter rn2c på champions språk, betydligt mer tålig än ngk vid kallstart men lyckades även släcka dom nån gång emellanåt.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Glömde nämna att släckta stift lätt återupplivas med startgas :) slipper du köpa nya hela tiden.
 

snowmobiles4life

Aktiv medlem
29 jul 2013
50
0
1
Finland
Okejj, tack för fint svar HampusDj ! :) och alla andra :amuse:

Det du skrev om stift utan resistor kan nog stämma! Har ett par br9ecs hemma nu jag tänkte prova med till att börja med i vinter...
Men som sagt har jag andra munstycken att prova, får se hur den mår av det.
Men om den surar br9ecs stiften skulle det vara skäl att prova ett par champion med värmetal 7 då eller? :confused:
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Då skulle jag sopa i ett par champion rn2c vilket motsvarar br9es, släcker han även dom kan du gå ner i värmetal men akta dig för glödtändning bara.

Och om du ska bestycka om så kolla färg på stift hela tiden så du har koll och inte byter till alldeles för små och problemet med stiften försvinner så du försätter kör tills kolvarna kastar in handduken :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Gå inte under motsvarande ngk 9 i kallhet!!! Br 9 EYA är standard från AC till 440 ! Att Hampus kunde köra sin med 7-8 hårhet var bara ren tur, den gick förmodligen lite fett. Elektråden ska smälta lös med 7-8 stift om maskinen går riktigt och då har man ett ras. Jag brukar köra NGK 10 eya för då kan man råka snåla bränslet utan att bränna av en elektråd. 10 hårdhet går lika fint som 9 bara säkrare.

Som Hampus säger Champion brukar klara surning bättre , men det gör även NGK br 9 eller 10 EYA. Så prova båda märkena för de ligger runt 50-60kr st. Jag har provat bägge och NGK eya har vunnit de flesta surtävlingarna.

Men hur som haver låter det ju som motorn har ett fel så stiften är minsta problemet.
1. Ta kompprov.
2. Leta läkage på utg vevaxlar
3. kolla bensinpumpens pumpmembran att det är helt.
4. Mät stator.
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Mäta statorlindning gör du genom att forska fram rätt ohm värde och mellan vilka kablar du ska mäta imellan.
Värdet ska då hålla sig sabilt och inom gränsvärdena. Värm även statorn med hårtork alt försiktigt med varmluftspistol, då ökar värdet men bara stegvist till 10-15% mer än kallt. Om det försvinner helt eller ger helknas värde är statorlindningen väck.

Men du kan även ha elfel i någ stopknapp/dödare. Tjuvkoppla bort allt som går i dödarväg som test.
 

snowmobiles4life

Aktiv medlem
29 jul 2013
50
0
1
Finland
Okej :)
Måste vänta till helgen före jag kan titta till skotern för vi har inget garage, ingen belysning där jag har skotern och så är jag i skola på dagarna... Men tack för fina svar!
 

snowmobiles4life

Aktiv medlem
29 jul 2013
50
0
1
Finland
Bytte munstyck igår och det visade sig att i den vänstra förgasaren var det 330 och i den högra 320...? Kan detta leda till liknande problem jag har haft? :confused: bytte till 340 på båda.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Bytte munstyck igår och det visade sig att i den vänstra förgasaren var det 330 och i den högra 320...? Kan detta leda till liknande problem jag har haft? :confused: bytte till 340 på båda.
Nej det påverkar inget. Det är vanligt med olika munstycken i förgasare på org maskiner som vässade.
Om den hade rätt bestyckning förut så blir den en liten aning surare nu och kommer tappa lite sluteffekt. Om du hade rätt färg på stiften med förra best så byt tillbaka eller sätt i org bestyckning om den är standard i övrikt. Ev är 330/320 standard?