Tändstift pajar på Mach Z -98...

Doo_runner

Medlem
1 jan 2000
10
0
1
Piteå .se
Visit site
Köpte en MachZ i mars... märker att det vänstra tändstiftet alltid pajar efter ett antal mil (3 stift på 40 mil)... Dom andra två har funkat klockrent, vette tusan vad det beror på. Tänkte höra med er först innan jag lämnar in den... har ni någon bra förklaring?
 

Oolio

Medlem
1 jan 2000
14
0
1
Sverige
Det beror på hur stiftet går sönder. På min gamla MXZ knackade kolven in öglan under stiftet så det inte kunde slå gnista. Så det var ju bara å byta kolven.
 

BiffBison

Aktiv medlem
1 jan 2000
54
0
1
Jag har en -99 och den äter stift hur mycke som helst! ingen aning varför men den går då inte att startya kall iaf! när den är varm går den som ett skott. men har idag lämnat in den till doktorn, får se vad diagnosen blir! har hört att de har lite krångel med just tändningen....
 

roffe

Medlem
1 jan 2000
6
0
1
Luleå Sweden
Jag har en MachZ -98 själv och har haft exakt
samma problem och till och med värre!

Dina stift blir säkerligen gul/bruna på porslinet runt elektroden, kanske till och med svarta! Stiften kortsluts genom denna beläggning.

Jag har upptäckt att stiften går att reparera! ta en gasbrännare (billiga på claes olsson) och elda på porslinet tills den bruna färgen är borta( vitt igen).

Jag fick bort mitt problem genom att justera ner nålarna ett hack (sitter i mittenläget original), för att inte skotern skulle gå för varm bestyckade jag upp den ett snäpp, till 310,320,310. Jag vet inte om det var original innan men det satt 300,310,300.

Observera att jag har avgastemp mätare på min maskin, det kan vara vanskligt att justera nålarna utan att veta hur varmt motorn sedan går !

//Roffe



 

Mach Z 99 RER

Välkänd medlem
1 jan 2000
112
0
6
Hei!

I owners manual til min -99, står det at man skal starte en kald maskin med choken i pos 2 og så slå av direkt den starter! Hvis den faller under 1000, er man snar og setter den i pos 1-så av osv. Det gjør jeg, og har ingen problemer!
 

plymouth_man

Välkänd medlem
1 jan 2000
288
0
16
Piteå
Jag har en granne som hade liknande problem i fjol. Han hade en Mach Z -98, som förbrukade stift nåt grymt. Han pillade med det där länge utan att hitta något, och hade så småningom ringt någon ski-doo mek i USA. Den killen hade sagt att just den rotaxtrippeln är grymt känslig för att man ställer in rätt elektrodavstånd på tändstiften.

Grannen bestyckade ner förgasaren lite, samt kollade elektrodavståndet, och efter det körde han 150 mil på samma stift.....

Kanske inte funkar på alla, men värt att kolla, jag upplevde samma fenomen på en Wildcat 700 som jag haft tidigare, och på den hjälpte det....

Mvh
Hans L
 

jiipen

Medlem
1 jan 2000
8
0
1
CHAMPION! där är lösningen..

Jag kan köra ett varv runt huset med ngk stift..

/ Jonas
 

mxz 600

Ny medlem
1 jan 2000
2
0
1
prova köra med bosch silber dom kostar hundringen styck men det är jävligt bra stift kusinen min har en mach z som käkade stift men sen började han köra på bosch silber sen dess har han inte behövt byta stift sen han började köra med dom
 

BiffBison

Aktiv medlem
1 jan 2000
54
0
1
Nu har "doktorn" (kalix maskiner). fått för sig att en kolv är risig! vilket jag inte kan tänka mig eftersom den går hur fint som helst bara man har fräscha stift... dom kanske vill skruva lite extra så dom får in lite penningar i kassan....får se vad som händer....ny kolv+arbete=4000kr.+ ev vevaxel justering =+4000kr.
 

800 x

Välkänd medlem
1 jan 2000
262
0
16
en barnsjukdom på just dom där är tändsystemet , 2 spolar hjälps åt med låg o mellanreg. samt 1 spole är för hög registret
kopplingen mellan låg o mellan spolarna kan spöka till det ganska duktigt ( vet av egen erfarenhet ) min maskin gick när den var kall för att dö då den blev varm , nästa dag gick den inte att få liv i ... för att tredje dagen vara helt bra , kort sagt det var alla jäkla fel som tänkas kunde .. tog ungefär 4 motorlyft o 1 veckas skruvning innan felet kunde lokaliseras ...
 

bondenPaavo

Medlem
1 jan 2000
9
0
1
HereSneezeDuck
RE: Tändstift pajar på Mach Z -98..

Hej där.

Såg i fredags ett servicemeddelande från Bombardier. Detta sa att man ICKE skall använda BR9EYA istället för BR9ECS då EYA tydligen av någon underlig anledning kan orsaka skador på kolvarna vid högre temperaturer.
Jaha tänkte jag, står det så så är det väl säkrast att köra på ECS. Har ännu inte ätit upp nåt stfit...
 

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
RE: Tändstift pajar på Mach Z -98..

Detta är ett ngk fenomen, under min korta rallykariär så fick lära mig att ngk inte klarar av att bli nersurade, på våran rallybil kunde vi inte ha lägre tomgång än 2000 rpm för då surade den ner sig och då behövde man nästan två kilometer att få bilen att gå rent igen, men så började vi labba med stiftena och fick resultat som man inte kunde drömma om, bilen slutade att sura och vi kunde ha en tomgång runt 1000 rpm och bilen kunde stå på tomgången hur länge som hälst.
Stift som vi tyckte funka bäst var champion och AC delco.
Men nu till problemet kolla oljepumpen att den går tillbaks som den ska, min kommpis har en MACH Z -98 som pumpen inte riktigt gick tillbaks på och den tog stift så att man blev mörkrädd, rekordet 3 stift på 400 meter då ruttnade han totalt och tog sin tjejs skoter istället.
Han har nu monterat en returfjäder så att den går tillbaks ordentligt, funkar mycket bra nu och han har bytt till champion stift med mycket gott resultat.
Och nu vet alla vad jag tycker om NGK, och undrar varför det har blivit det vanligaste stiftet????????????????????
 

Mach_Z Trippel

Välkänd medlem
1 jan 2000
110
0
6
RE: Tändstift pajar på Mach Z -98..

Prova med Champion N1C eller N2C, och varmkör ordentligt innan du drar iväg! Funkar fint! Stift utan resistor tål överflödig soppa mycket bättre än stift med!
 

renegade02

Ny medlem
1 jan 2000
4
0
1
piteå sverige
RE: Tändstift pajar på Mach Z -98..

Ett vanligt fel på z:eek:rna.
Den smartaste och bästa lösningen är att knacka ihop stiften till 0,4.
Då do köper nya stift så är elektrodavståndet ca:0,75 vilket är för mycket.
I manualen står det ca 0,5 +-0,05.
Köp bladmått och justera,jag lovar att du slipper byta stift igen.