Tändstift fundering, Rev 800 -03

wolf_edition

Välkänd medlem
18 feb 2007
440
5
16
40
UMEÅ
Nån som har nån förklaring till varför NGK rekomenderar BR9ECS5 tändstift & i instruktionsboken står det BR9ECS..

Vad är det för skillnad på dessa ? :S

Sen när motorn är varm & jag stänger av den.. säger bara, sicket helvete & starta den sen :(
måste hålla lite gas för att den ska gå igång annars blir det bara surmus av allt
 
Last edited:

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Sen när motorn är varm & jag stänger av den.. säger bara, sicket helvete & starta den sen :(
måste hålla lite gas för att den ska gå igång annars blir det bara surmus av allt
Jag törs nästan sticka ut hakan och säga att det är dina kolvringar som är slut, vilket är ett vanligt problem på dessa modeller. Kolvringarna fick en bättre beläggning 2005. När man ändå byter så är det ju en fördel att montera nya kolvar samtidigt. Eftermaknadskolvar finns det flera av, jag köpte kolvar från CudneyRacing som har fått bra kritik. För drygt ett år sedan beställde jag sådana kolvar via www.sled-parts.com och betalade 2000-2500kr inkl frakt.
 

wolf_edition

Välkänd medlem
18 feb 2007
440
5
16
40
UMEÅ
nu tror jag du tog i lite angående kolvringarna :p

Skotern har bara gått 600 mil så nå kolvringar tror jag inte på =)
får göra ett kompaprov på den
 

Dooleys

Välkänd medlem
5 apr 2006
798
0
16
Nån som har nån förklaring till varför NGK rekomenderar BR9ECS5 tändstift & i instruktionsboken står det BR9ECS..

Vad är det för skillnad på dessa ? :S

Skillnaden är att ECS5 är förinställd på rätt gnistgap 0,5mm eftersom Rotax ska ha ca 0,45mm gnistgap och det andra har 0,7mm
 

wolf_edition

Välkänd medlem
18 feb 2007
440
5
16
40
UMEÅ
läser man infon på ngk´s hemsida så finns det ingen skillnad :S dom är likadana.....


" BR9ECS 14mm Thread, 19mm (3/4") Reach, 13/16" (20.6mm) Hex Size, Gasket Seat, Resistor, Solid Terminal, Low Angle Ground Electrode

NGK traditional plugs are constructed for longer life and optimum performance. Corrugated ribs prevent flashover. NGK uses only the purest alumina silicate in its ceramic insulator which give all NGK plugs greater strength and better heat transfer. Copper cored and triple sealed to further aid in heat removal and prevent interior leakage."



"BR9ECS-5 SOLID 14mm Thread, 19mm (3/4") Reach, 13/16" (20.6mm) Hex Size, Gasket Seat, Resistor, Solid Terminal, Low Angle Ground Electrode

NGK traditional plugs are constructed for longer life and optimum performance. Corrugated ribs prevent flashover. NGK uses only the purest alumina silicate in its ceramic insulator which give all NGK plugs greater strength and better heat transfer. Copper cored and triple sealed to further aid in heat removal and prevent interior leakage. "
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
nu tror jag du tog i lite angående kolvringarna :p

Skotern har bara gått 600 mil så nå kolvringar tror jag inte på =)
får göra ett kompaprov på den
Är du ironisk nu?
Kan tillägga att mina kolvringar på min 03a jag hade var helt slut efter 200mil.
Plocka loss kolvringarna och tryck ner dem i den cylinder de har använts i. Mät gapet på kolvringen med ett bladmått. Slitagegränsen på dessa är 1.0mm. Efter 200mil låg måttet på mina ringar på 1.0 resp. 1.4mm
 

Dooleys

Välkänd medlem
5 apr 2006
798
0
16
läser man infon på ngk´s hemsida så finns det ingen skillnad :S dom är likadana.....


" BR9ECS 14mm Thread, 19mm (3/4") Reach, 13/16" (20.6mm) Hex Size, Gasket Seat, Resistor, Solid Terminal, Low Angle Ground Electrode

NGK traditional plugs are constructed for longer life and optimum performance. Corrugated ribs prevent flashover. NGK uses only the purest alumina silicate in its ceramic insulator which give all NGK plugs greater strength and better heat transfer. Copper cored and triple sealed to further aid in heat removal and prevent interior leakage."



"BR9ECS-5 SOLID 14mm Thread, 19mm (3/4") Reach, 13/16" (20.6mm) Hex Size, Gasket Seat, Resistor, Solid Terminal, Low Angle Ground Electrode

NGK traditional plugs are constructed for longer life and optimum performance. Corrugated ribs prevent flashover. NGK uses only the purest alumina silicate in its ceramic insulator which give all NGK plugs greater strength and better heat transfer. Copper cored and triple sealed to further aid in heat removal and prevent interior leakage. "
Kika på detta http://www.ngk.se/upload/Martin bilder/Typbeteckning sid2.pdf :bootyshake: