Tändstift, fläkt kylda motorer (Bosch, Champion, NGK...)

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Behöver lite tips angående tändstift för fläkt kylda motorer.

Jag kör normalt vis med NGK´s BR8ES i min Grizzly men nu i vinter har jag kört med BR7ES, vad jag har förstått är B7ES ett kallare stift än B8ES.
Tidigare i vinter har det gått utmärkt att köra med de kallare stiften men nu när plusgraderna kommer tillbaka går det inte alls, då motorn dör, och ibland orkar inte ens BR8ES stiften hålla om det går riktigt tungt i snön (vid t.ex timmer transport) och jag har haft funderingar kring att skaffa varmare stift, BR9ES.

Men då har jag tänkt på att byta mig från NGK till antingen Bosch eller Champion stiften (eller något annat, som är troget), men har inte en blekaste om vad motsvarande stift är till NGK B8ES och B9ES stiften runt de andra fabrikaten. :hmmmm:
Och att läsa från en hemsida går jag inte på, vill helst få veta vad folk själva tycker om stiften, och inte tillverkaren, som kan säga vad som helst om sina tändstift. :suspicious:
Börjar bli lite irriterad på att behöva byta stift om jag gett 1/4 för mycket prime, NGK stiften blir så fort sura, och enligt pappa är Champion bättre och stryktåligare angående temperatur och att bli blöta.
Och jobbigaste av allt är när man ger allt maskinen har i bökig snö, och så dör den på det mest otrevliga stället... I ett dike med nosen neråt. :(
Och förresten, fick jag knuffa hem Grizzlyn idag efter vägen lite mer än 1 kilometer för att stiftet hade spruckit, ett B7ES stift (trodde jag skulle ta mig hem med dom, men icke), på cylindern från fläkten (motion vill jag lova! :dizzy:). Därav startar jag tråden. :p

Någon som vet något bra märke att satsa på?
Som tål höga temperaturer och tål att tuktas med.
Tack på förhand! :)
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Denso W24ES-U Skall funka bra i rotax 377/503.. Finns även Denso W24ES-V det kommer jag köra med i min Rotax 377..
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Är allt annat rätt så ska stiften inte spela någon större roll, deet låter som att du har nått annat problem.
Oftast kan man köra flera sesonger med en 503:a utan att titta på stiften.
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Prova med Champion n2c eller ännu hellre nr2c, ska finnas på hyllan hos t.ex Ojanperä.
OBS! Justera tändstiftsgapet till mellan 0,45 - 0,5 mm
Bosch WR4cc går åxå bra under kalla säsongen, men är osäker på om dom går bra på våren.
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Är 7´an varmare??? Och farsan som har matat i mig att 7´an är kallare... :huh:
Tack för att du rättade till det åt oss! :biggrin1:

Ska ta och titta på vad som kan störa skoterns tändning...
Tror fasiken att plattan har gått till att ha vridit sig, om det kan vara det som jäklas, för motorn blir så satans varm, kände igår när vi for och trampa spår mot sjön, och grenen blir rödaktig...
Eller om det är luft/bränsle blandningen som är åt skogen, har inte rört inställningar annat än nålen (från 2 till 3 hacket uppifrån) sen skotern kom upp från Harads.
Nått är fel och det måste göras nått innan han havererar igen, ska ta en titt på tändningen/förgasaren mot fredag/lördag när jag är ledig och fri. Och ja visst vet jag att man kan köra 503´an flera säsonger utan stiftbyte, grannens 535´a, inte bytt på 5-6 år, och ja, nått är ju då fel med han när han bränner stift, bytt 6 gånger på 60 mil (i år).

Tack för suveräna tips! :eek: