Tändstift, E-tec

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Snubblade över denna tråd:
http://www.dootalk.com/forums/topic/952009-2015-800-e-tec-plugs/

Där framgår att de i år har bytt till ett kallare stift på 2015-modellerna, varpå några stycken fått problem.

Det är inte förrän nu det har slagit mig att jag de facto inte har med mig extra tändstift när jag är ute och kör.

Hur vanligt är det med tändstiftshaveri på 800 E-tec?
Oavsett om man skulle lovas 300-400 mil på en omgång tändstift så kändes de plötsligt väldigt angeläget att utrusta sig med en omgång extra.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Som jag fattat det är det ovanligt med tändstiftbyte i Etec, i alla fall om man jämför med tidigare motorgenerationer.
Även om du skulle ha med dig tändstift på dina turer så tvivlar jag på att du klarar att byta dem (speciellt den på magsidan) ute i skogend, de sitter riktigt bökigt till.

Jag valde att byta mina i förebyggande syfte när min handlare ändå skulle byta kolvarna på garanti nu i veckan (ca 370 mil). Jag skickade med nya originalstift till mekanikern och fick bytet utfört utan kostnad.
Om du ger dig på att byta själv så tänk på att stiften ska indexeras mot bränslespridaren.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Som jag fattat det är det ovanligt med tändstiftbyte i Etec, i alla fall om man jämför med tidigare motorgenerationer.
Även om du skulle ha med dig tändstift på dina turer så tvivlar jag på att du klarar att byta dem (speciellt den på magsidan) ute i skogend, de sitter riktigt bökigt till.

Jag valde att byta mina i förebyggande syfte när min handlare ändå skulle byta kolvarna på garanti nu i veckan (ca 370 mil). Jag skickade med nya originalstift till mekanikern och fick bytet utfört utan kostnad.
Om du ger dig på att byta själv så tänk på att stiften ska indexeras mot bränslespridaren.
Har inte reflekterat riktigt hur bökigt det skulle vara, men luftburken får man ju bort ganska enkelt och därifrån ska det väl kunna gå med lite panikmekande ute i skogen?
Indexering får man väl fixa när man tagit sig från turen.
Är det som på den gamla goa tiden, med olika tjocka brickor på tändstiftet?

Allt måste ju vara roligare än att linka hem/till vägen med en död burk?
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Jag tror att NGK gör dessa stift så att de ska indexeras rätt om man drar åt dem med rätt moment. I alla fall ska det vara så om du köper stiften från en BRP handlare.
Jag köpte mina stift i USA och de passade tydligen bra.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Jag har bytt stift på en e-tec och det är inga problem om du har god skruv vana.

Indexeringen gör du själv. Inga brickor och inget åtdragningsmoment. Ta en penna och dra ett streck på fattningen på stiftet där elektrod öppningen är. dra in stiftet tills märkningen är ungefär rakt upp. Behöver inte vara exakt.

Ledad tändstiftshylsa är dock att rekommendera.

Men var inte stiftena som var problemet på skotern jag bytte på så nu har jag ett par i reserv:)
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Hmm, läste lite mellan raderna och någon började spekulera i att det kunde ha med bensinen i staterna å göra. Så frågan är om vi behöver vara oroliga.
Men om det är ett jätte problem att alla släcker stiften borde det ju kommit ut en verkstadsorder från BRP. Eller så kommer den senare när vintern börjar komma på riktigt.

Sen kan man ju undra hur många av dom som redan släckt sina stift hur många gånger dom startat skotern och sedan bara stängt av den innan den fått gått varm då brp redan varnat för att det kan släcka dessa stift.

Och hittar man en tändstiftshylsa som inte behöver mycket operation för att få ut magsidans stift då håller man hårt i den för det är riktigt bökigt att byta det stiftet
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Om det är ett stort problem får väl denna (ev.) vinter utvisa, än så länge har väl knappt någon börjat köra sin -15 etec.
Problemet gäller ju alltså bara -15 årsmodell där Rotax har valt att montera en annan typ av tändstift.
Ska man tro jänkarna på Doo-talk så är lösningen helt enkelt att montera samma typ av stift som sitter i 2010-2014 årsmodeller.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Jag har ett råd i denna fråga, nåogt OT men ändå, och det är att överdriv inte stiftsbytesintervallen! Särskilt om man har en oljetörstig 800a, som -11FR och -13BD jag hade, så ska man byta varje år. Stiften såg rent fördjävliga ut efter en vinter!
 

GoPro

Välkänd medlem
28 nov 2010
807
6
18
När vi var i Jorm förra helgen släckte 2st Doo 800 E-Tec -15 sina stift.

Leafo vet mer :)