Tändspolen?.

zappa1

Välkänd medlem
9 mar 2013
416
4
18
skellefteå
Nu verkar det som man får igen med råge för alla dom mer eller mindre problem fria 14 åren som tidigare yamaha ägare!.

Jaja,Körde hem skotern från varngaraget i onsdags,andra lila turen efter motor renoveringen.Skotern gick hur bra som helst.
I dag(lördag) så var planen att ta en längre tur.Gick ut,startade skotern,tog 5 drag (glömde dödaren i) innan den startade.Gick in och klädde på mig resten av grejerna.när jag kommer ut igen så har skotern stannat och går ej att starta.Den "hurrvar" till i bland.

Har bytt stift.kollat att det kommer bensin till fuel railen.tycker dock att gnistan är dålig och att den bara tänder på ett stift lite då och då.

Kan det va tändspolen som plötsligt har dött på tomgång?.
Fan,vill ju köra nångång också!!.
 

zappa1

Välkänd medlem
9 mar 2013
416
4
18
skellefteå
Japp det var tändspolen!..Min bror var förbi med en spole från en ski-doo formula. F7,an startade direkt efter bytet.
Kan jag köra med vilken spole som helst,tills jag får tag i rätt spole?.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Ja, i stort sett vilken spole som helst från ett CDI-system (alltså inte gammalt brytarstyrt tändsystem eller brytarlöst batteritändsystem) för rätt antal cylindrar. I CDI:ns barndom runt 1980 fanns det en del märkliga dimensioneringar, men från och med slutet av 80-talet kan man nog säga att alla sådana spolar är ganska snarlika varandra.

En erfarenhet jag har gjort, både från skotrar och andra slags fordon är att tändspolar som sitter fast på motorn oftast inte blir långlivade, medan tändspolar som sitter någon annanstans i motorrummet, helst på ett svalt och vibrationsfritt ställe, håller betydligt bättre.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
nä det gör det inte , jag körde min wildcatspole från 91 på f7an från 03 funkade perfekt , Engine Control Unit heter styrboxen så fort den styr mer än bara tändningen ? , tex APVn och spridarna på efi maskiner