Plus då jag ändå har startat en tråd här så kan jag ju fortsätta på den här. Varför jag sätter in nya tändspolar är på grund av ett fel förra vintern som jag tänkte ta tag i nu(sent, ja jag vet haha).
Började med att man låg och gasade på en skogsbilsväg och skotern tappar ork börjar misstända. Stänger av den och startar upp den och den går ca 15 min till innan det börjas igen. Öppnar huven och håller handen på tändhattarna och märker att den går bra då jag håller handen på tändhattan i mitten. Vet det är ett vanligt fel att yamahas original tändhattar(inte första yamaha:n man fått byta på) tappar kontakt så byter dem på en gång vid en kompis hus.
Glad som man är tror man man har fixat felet men tji fick man, nu hinner man bara upp och ner på en lägda innan den börjar dö av. Testade att fortsätta gasa och varven bara sjunker tills den helt dör.
Provar då att lyfta en efter en av tändhattarna då motorn börjar tappa "tändningen"? För att kanske lyckas höra vilken cylinder som jävlas. Så lyfter jag en tändhatt åt gången så går alltid de andra två cylindrarna peeerfekt och sen när jag har satt tillbaka alla 3 så går den kanon, fast den gick som skit innan.
Provade då att köra och den tog sig nog 10 gånger så långt innan den börjar misstända och tappa orken.
Varför jag misstänker tändspolarna är hur symtomen uppkom och att när man lyfter mittersta tändhatten får man sig en fin kyss av elektricitet.
Kan vara tändplattan också så klart, kommer att berätta vad som är fel här senare. Dock skulle det vara roligt om någon har något förslag. Som sakt man är bara glad amatör i garaget och går mest på känsla bara haha.