tändspolar sx700r (8ch) -01

yamis

Välkänd medlem
15 nov 2007
178
0
6
Övik
Har en sxr 700 -01(ch8) och undrar vilka artikelnr det egentligen är på tändspolarna. Yamaha center säger det är 8DM-82310 på PTO och MAG cylindern och 8DF-82310 på center. Sen när man tittar http://www.ronniesmailorder.com sida så har de bytt ut 8DM tändspolen på PTO cylindern till en 8DF. Varför har de gjort så ? Spelar det någon roll om man sätter en 8DM eller 8DF på PTO(variatorn) cylindern?Vad sitter det på dem original? Har inte skotern här så kan inte kolla om det står något på dem.

Och är det någon skillnad på 8DF och 8DM?
 

yamahavolvo

Välkänd medlem
22 dec 2009
638
1
16
Fränsta
Det är ny tändningen på dessa?
Det har nog med det att göra.
Jag vet på vx700 (1999) sista årsmodellen med gamla, spelar det ingen roll om man sätter mag spolen på pto cylindern.
Ronnies har samma som Yamaha.
jag skall kolla i handboken får vi se vad den säger :)
 

yamis

Välkänd medlem
15 nov 2007
178
0
6
Övik
Plus då jag ändå har startat en tråd här så kan jag ju fortsätta på den här. Varför jag sätter in nya tändspolar är på grund av ett fel förra vintern som jag tänkte ta tag i nu(sent, ja jag vet haha).

Började med att man låg och gasade på en skogsbilsväg och skotern tappar ork börjar misstända. Stänger av den och startar upp den och den går ca 15 min till innan det börjas igen. Öppnar huven och håller handen på tändhattarna och märker att den går bra då jag håller handen på tändhattan i mitten. Vet det är ett vanligt fel att yamahas original tändhattar(inte första yamaha:n man fått byta på) tappar kontakt så byter dem på en gång vid en kompis hus.

Glad som man är tror man man har fixat felet men tji fick man, nu hinner man bara upp och ner på en lägda innan den börjar dö av. Testade att fortsätta gasa och varven bara sjunker tills den helt dör.
Provar då att lyfta en efter en av tändhattarna då motorn börjar tappa "tändningen"? För att kanske lyckas höra vilken cylinder som jävlas. Så lyfter jag en tändhatt åt gången så går alltid de andra två cylindrarna peeerfekt och sen när jag har satt tillbaka alla 3 så går den kanon, fast den gick som skit innan.
Provade då att köra och den tog sig nog 10 gånger så långt innan den börjar misstända och tappa orken.

Varför jag misstänker tändspolarna är hur symtomen uppkom och att när man lyfter mittersta tändhatten får man sig en fin kyss av elektricitet.
Kan vara tändplattan också så klart, kommer att berätta vad som är fel här senare. Dock skulle det vara roligt om någon har något förslag. Som sakt man är bara glad amatör i garaget och går mest på känsla bara haha.
 

yamis

Välkänd medlem
15 nov 2007
178
0
6
Övik
Yamahavolvo: nja killen på yamaha center sa så där och på ronnies hemsida hade de bytt på PTO cylindern, blev bara lite fundersam då jag såg det.
Jo jag har för mig det är ny tändning(3d tändning eller nå sånt) också på sxr 700 01(ch8 chassiet då) och är inte likadan tändning på 00 och 01 på sx700r har jag för mig
 

yamis

Välkänd medlem
15 nov 2007
178
0
6
Övik
Har bytta alla tändspolar och nu går skotern som den ska på vid fullgas men istället har nu den börja jävlas ifrån ca 0-6000rpm. Låter som den surnar och går skit, låter nästan som den går på 2 cylindrar och misständer och får otrevliga bakpuffar. Känns som det bara kan vara nå galet med något lågfarts munstycke då ?

Vet hur en skoter går på bara 2 stift men låter inte riktigt som det men väldigt likt. Har gnista på alla och den har aldrig gått så bra som nu på full belastning