Tändningsproblem Skandic 440 LT

Ab600

Välkänd medlem
19 apr 2005
189
0
16
Lycksele
Har en 04:as skandic som vill jävlas.
Är utan gnista lite nu och då. Den startar oftast när den är riktigt kall, och när den då är varm är det inga problem.. Men får den stå en stund och svalna så har jag ingen gnista.. Väntar jag några dagar så startar den igen..
Vi bytte statorn ifjol innan jag ställde bort den, men problemet kvarstår.
När den går så går den väldigt fint, inga misständningar eller sånt..
Är det nån som har en teori?
 

Ab600

Välkänd medlem
19 apr 2005
189
0
16
Lycksele
Har provat med en annan cdi/tändspole men ingen gnista..
Tog lös den nya statorn ikväll och såg det här. Svänghjulet tar i limningen/lödningen. 29061
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
De verkar inte ha gått igenom limmet så de är nog ok. Försök tjuvkoppla statorn direkt ut ur första kopplingsplint ut från stator. De kan räcka att bara dra isär kontakten så startar motorn ,,men de kan krävas bygling mellan två kablar också. Man drar ur all el som går vidare till resten av maskinen med andra ord, då utesluter man all el som kan tjuvjorda och kortsluta. Har du testat annan picuppsople? De är den svarta fyrkant som sitter utanför svänghjulet, den läser av mot svänghjulets upphöjnader som ger tändpulser. De går även omhmäta leta rätt värde på nätet. Men prova ohmmäta den även om du inte får fram värden, den ska vara stabil i värdet annars är den väck. Prova även värma/kyla den medans du mäter med hårtork. Värdet stiger lite med värme men de ska inte fluturera eller lägga av. Värdet kan va allt från 100-280 ohm på en picup coil som de klallas.
 

Ab600

Välkänd medlem
19 apr 2005
189
0
16
Lycksele
Vi har kopplat ur all övrig el, mätt triggerspolarna och jämfört med en forest fox, exakt samma resultat..
Den va stendöd hela kvällen igår medans vi mätte och provade annan cdi/ tändspole. Men helt plötsligt startade den som om inget va fel....
Börja bli smått less på det här...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Byt trigger för de kan visa fel värde men dumma sig ändå. Samma sak med statorn den kan visa rätt men va felande ändå. Men att två statorer skulle ha samma fel är långsökt. De enda ni inte provat är byte av trigger. Om maskinen har elbacktrigge kan man byta plats på backens trigger och primärdrivnings trigger. Klipp kablarna bara och shifta kontakter bara samt byt plats på triggrarna. Om den nu har bakåtroterande motorback?
 

Ab600

Välkänd medlem
19 apr 2005
189
0
16
Lycksele
Jo, den har RER-back. Kanske är triggern då..
Blev bara så misstänksam när svänghjulet tar i statorn. Man hör det till och med när man drar runt motorn.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Om inte själva koppartråden tar i svänghlulet så låt de vara . De duger med någon mm isolering mellan koppar och stator. Ang trigger så är de rel vanligt att de beter sig så och då lånar man backen trigger för test. Man kan lika gärna byta plats och löda trådarna för gott för om de inte är de felet kan man köra vidare med platsbytet, de är samma spolar.
Ang den nya statorn,,är den köpt på ebay för under 1000kr? Varför jag fråga är för de är sunkig kvalle på dem. 30% av de billiga mellan 400-1000kr är väck eller går väck inom 10 timmar.
 

Ab600

Välkänd medlem
19 apr 2005
189
0
16
Lycksele
Ne, det är en RMstator. Köpte den på gosnow för 1900kr.
Måste nog prova med triggern då och hoppas det blir bättre.
Tack för alla tips!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
De är lite underligt val av plats att löda fast kabel ut från spolen. De brukar ligga mer på sidan om mer skyddat ställe.