Tändningsproblem Rotax 447 med CDI

busse

Välkänd medlem
4 feb 2014
124
0
16
Fick en Ockelbo 4500 av grannen i byte mot lite ved och nu har jag problem med tändningen. Skotern har dött några gånger men sen har den gått men igår få vi körde så började den gå på en cylinder. Den gick dåligt och surade och ville inte varva men mitt det det var värvade den till för att sen gå dåligt igen. Bytte till nya stift men ingen skillnad och drog ur kablaget till från motorn för att utesluta kortslutning i stoppkretsen. Har gnista på stiften men den går långt ifrån som den ska.

Talade med grannen och han hade bytt CDI för några år sen, så nu funderar jag på väg som är galet är risken störst att det är primärspolen då jag har gnista och den tänder men inte när eller som den ska då det redan är bytt en CDI?

Är det samma CDI och tändspole på Rotax 503? Tänkte om jag kan flytta över CDI och tändspolen till Ranger Kingen med 503:a för att testa om det blir samma fel på den.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Låter snarare som bränsleproblem som släcker stiften då o då. Är de en eller två förgasare på den?
Hursom rengör dem noga så de håller tätt i flotörnålen. Skruva lös flotörnålsätet för där bakom brukar de fastna skräp. Lågfartsmunstyckena måste rensas ur med typ koppartråd eller ståltråd. Koppartråd hittar du lättast i flertrådiga elkablar. Vecka tråden så den river bra för beläggningen kav va hård i munstyckena. Kontrllera även flotörnivån så den inte är för hög eller låg.
Elda även på stiften såfort den släckt ett stift eller bara surat ner sig. De kan även va fel på bränslepumpens membran som läcker in bränsle till vevhuset. De kan du kolla genom att rycka lös vakumslangen på vevhuset till pump. Man ska inte kunna blåsa eller suga åt sig bensin i den slangen för då är membranen väck.
Fler tänkbara fel är vatten i bränslefilter och i bränslepumpen. Byt filter om de nu är ett löst filter på den.