Tändningsproblem El Tigre EXT -89, söker elschema!

GLT_Racing_

Aktiv medlem
23 dec 2008
54
0
1
blaha
Har en arctic cat el tigre ext från 89. för det första när den väl går så blir det tänknallar han går ruskigt dåligt, och varvar inte mer än 5000 varv. Hjälp mig!

Och ibland så är det blå gnista, helt perfekt och sen tänder den till och går lite sen dör den, och då är det ingen gnista alls.

Ge mig tips om vad jag ska göra.

Senast redigerad av en moderator:
B

Biosteel

Sv: Hjälp!

kolla så att du inte har kortslutning nånstanns.. jag har som erfarenhet av det du beskriver från en annan skoter. :) då hade bromsskivan kapat hela elsystemet och allt va bara en enda stor kortslutning :)

GLT_Racing_

Aktiv medlem
23 dec 2008
54
0
1
blaha
Sv: Hjälp!

kolla så att du inte har kortslutning nånstanns.. jag har som erfarenhet av det du beskriver från en annan skoter. :) då hade bromsskivan kapat hela elsystemet och allt va bara en enda stor kortslutning :)
Jaa jag har kikat på sågott som all el mellan tändningen, dödgreppet, fram till någon box fram på motorn och lite allt möjligt, men jag ska titta lite mer senare

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Sv: Tändningsproblem El Tigre EXT -89

Tror den där har skydd för gashäng inbyggt i gasreglaget. Bryter tändning om gasen fryser. Min sån j-ades flera gånger då jag hade en El Tigré. Min var nåt år äldre dock, men det kan vara värt att kolla!

Mr Sm-X FR

Välkänd medlem
17 mar 2007
538
0
16
Lauker

Jo dom har frysskydd, dom går koppla ur, eller brygga som man går på arctic, kolla så gashantaget kan glappa upp och ner på axeln och att piggen vid viren går lätt, asså då man gasar far axeln snett frammåt och kortsluter samtidigt som piggen lättar från plattan där nere vid viren, tar du istället och håller i gas handtaget drag lite neråt och gasa så börjar dom misstända, kolla upp så dessa funktioner funkar

GLT_Racing_

Aktiv medlem
23 dec 2008
54
0
1
blaha

Jo dom har frysskydd, dom går koppla ur, eller brygga som man går på arctic, kolla så gashantaget kan glappa upp och ner på axeln och att piggen vid viren går lätt, asså då man gasar far axeln snett frammåt och kortsluter samtidigt som piggen lättar från plattan där nere vid viren, tar du istället och håller i gas handtaget drag lite neråt och gasa så börjar dom misstända, kolla upp så dessa funktioner funkar
Jag fattar inte vart du menar? menar du i själva tum gasen på styret? ska jag plocka isär det å kika?

GLT_Racing_

Aktiv medlem
23 dec 2008
54
0
1
blaha

Tror den där har skydd för gashäng inbyggt i gasreglaget. Bryter tändning om gasen fryser. Min sån j-ades flera gånger då jag hade en El Tigré. Min var nåt år äldre dock, men det kan vara värt att kolla!
Så jag ska plocka isär själva gasreglaget på styret?

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå

Så jag ska plocka isär själva gasreglaget på styret?
Kommer inte ihåg exakt hur det ser ut, minns bara att det var en märklig brytare inbyggd där. Sök rätt på kabeln som går dit och dra isär kontakten. Om skotern startar så kan du se om den går bättre, om den inte startar byglar du ihop stiften i kontakten och ser om den går bättre. (kontakten på motorsidan av kabeln, inte kontakten som går upp till styret...)

Hängde du med? :hmmmm2:

Om skotern fortfarande går dåligt så var det inte den som var problemet.

GLT_Racing_

Aktiv medlem
23 dec 2008
54
0
1
blaha

Kommer inte ihåg exakt hur det ser ut, minns bara att det var en märklig brytare inbyggd där. Sök rätt på kabeln som går dit och dra isär kontakten. Om skotern startar så kan du se om den går bättre, om den inte startar byglar du ihop stiften i kontakten och ser om den går bättre. (kontakten på motorsidan av kabeln, inte kontakten som går upp till styret...)

Hängde du med? :hmmmm2:

Om skotern fortfarande går dåligt så var det inte den som var problemet.
Jag tror att jag förstog:) måste titta på skotern så kanske jag förstår:)

GLT_Racing_

Aktiv medlem
23 dec 2008
54
0
1
blaha
Elschema till arctic cat el tigre EXT - 89

Någon som kan hitta eller har ett elschema till en Artic cat el tigre EXT från 89? den som är vätskekyld.