Tändningsfel? 467.

Blizzard467

Välkänd medlem
21 jan 2008
158
0
6
Robertsfors
Var ute å körde med mig blizzard med formulamotor 467 och när jag och polaren hoppade med skotern och landade (ganska hårt) så small det till, inte så jättestor smäll men den hördes och motorn stängdes av. omöjligt att dra igång den igen och har kikat på stiften och blir ingen gnista på nån av dom.

Vad kan det vara för fel troligast?
cdi-boxen?

Kan vara laddspolen?

tror inte det är tändspolen för då tycker jag ändå att någon av stiften borde ge gnista. Men vem vet?

Ge svar så fort ni bara kan. behöver all hjälp jag kan få! //patrik

jocke_91

Välkänd medlem
12 feb 2008
499
0
16
Nyland
Har för mig att det ligger några kabelhärvor under motorn som bruka kunna nötas av när man hoppar och landar hårt. fast jag vet inte hur det är på din skoter, men på en formula 3 så har jag lyckats göra så som du har gjort nu.

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Svårt att säga tvivlar dock på att veven är av eftersom du borde få gnista ändå. annars är det ju lätt att kolla ta bort stiften tryck ner en mejsel i varsitt hål och dra så ser du om dom rör på sig.

Svårt att säga exakt vad som kan ha hänt men som sagt kolla kabelslitage, samt att om du har möjlighet låna en CDI/Spole å prova med dem eller bara mäta upp CDI/Spole/laddspole med multimeter.

Tegelby_

Välkänd medlem
22 dec 2007
332
0
16
Matfors
Det kan ju vara nån kabel som har hamnat i kläm, En gång har jag fått in tändningslåskontakten (Den är urkopplad pga att tändningslåset fryser hela tiden) i crosshaften, då blev det några smällar och sen stannade den.

Blizzard467

Välkänd medlem
21 jan 2008
158
0
6
Robertsfors
Tjenare igen. har testat kolla kabelhärvan och allt ser bra ut inga kontakter som sitter lös eller dylikt. Har även dragit ut den 6-8 poliga kontakter där dödaren och hel och halvljuset sitter och försökt att dra igång den men saknar gnista. inga kontakter som sitter lös eller dylikt. vad kan det vara? funderar på om det kan vara tändspolen eftersom jag tuktade skotern ganska hårt ungefär en mil sen kom hoppet och tråden i tändspolen är väll ganska skör när man har kört hårt och länge eftersom den blir varm och sträcker på dig? Tacksam för svar / patrik