Om du inte har gnista.
Steg 1
Kolla om du får spänning fram till tändspolen...
Om du har spänning fram till tändspolen(100-400volt kan variera kraftigt beroende på fordonsmodell och tändstiftsmodell) så klipper du av en liten bit av tändkabeln och kolla spänningen mellan kabeln och jord.
Har du spänning där så är tändhatten eller tändstiftet trasigt.
Om spänning före men inte efter tändspolen så är det troligtvis tändspolen som är trasig.
Steg 2
Kolla om du har spänning fram till cdi-boxen
Om inte så kan statorn vara trasig
Om du har spänning till cdi-boxen men inte från...då kan förutom cdi-boxen även impulsgivaren eller tpsgivaren vara trasig eller höjdnivå-givare/tempgivare.
Kontrollera spänning från speciellt impulsgivaren.
För är tpsgivaren/temp/höjdnivågivare är trasig brukar oftast maskinen bara bli svårstartad och andra fenomen dyker upp(överhettning, cross-firing ,gå dåligt o.d).
Steg 3
Du har ingen spänning från statorn eller motorn lägger av när den når drift-temperatur.
Då behövs en isolationsmätning av statorn.
Har man tur så ger en ohmmätare besked om det(men nästan aldrig).
Då behövs en megger(isolatonsmätare) för att kunna hitta överslag i lindningen.
Har du kommit så här långt i felsökningen så har din lindning garanterat brunnit ihop/skyddslacken bränt av.
Då skickar du ett mail till mig så kanske jag har tid över att linda om din stator till rimliga pengar....
lojtnant@gmail.com