Tändningen

ViktorL

Välkänd medlem
14 dec 2011
204
1
16
Överkalix
Hej!

Har lite funderingar om tändningen, om en skoter ger gnista kan det ändå vara fel på CDI-boxen/ statorn? :confused:
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.641
802
113
Kramfors
är det när den väl är igång som CDI:n/statorn sviker??
Ja när motorn är igång värmer den upp kablar/lindning i stator som då kan tappa kontakten eller kortsluta. Lindningen i statorn kan vara helt av men har kontakt kall. Kan bli tvärtom också kontakt varm men kall stendöd.

I 7 fall av 10 är det statorn som måste lindas om vid skum gnista eller om den stannar när den är varm.

Tändspolar går nästan aldrig väck och cdi boxar mycket sällan. Statorer däremot byts som kallingar.
 

ViktorL

Välkänd medlem
14 dec 2011
204
1
16
Överkalix
Jag har nämligen en moped som ger gnista, rätt mängd bensin och komp.

Den går att starta kall med kick men inte när den är varm, sen går den lika snabbt med 70cc(större munstycke såklart) som 50cc dvs 60km/h.

Och när jag kört över 2-3min dör den när jag växlar ner/ sänker varvtalet. Den dör oxå på tomgång om man inte gasar rätt så hårt och innan den väl dör låter det som att man slår och på moppen SNABBT.
alltså som att den misständer...

Tror ni att det är tändplattan då?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.641
802
113
Kramfors
kan vara statorn men det låter även som felbestyckat. Det är inte ens säkert att du har tändfel.

Om den är för fetbestyckad kan den gå sålänge den är relativt kall för att sedan sura ner sig totalt när den blir varm.

Men du lär höra om den 4taktar surar = gå ner i bestyckning isåfall.

Hur fort den går beror helt på vilken drevning den orkar med. En 50cc cylinder kan varva mer och gå fortare är en 500cc cylinder om den orkar med drevningen.
 
W

Wettainen

Vad har den för setup din moped?
För om du har en av dom värre 70cc:arna + de tillbehör du behöver så brukar original tändningen inte palla av varvet.
Gör dig medlem på moppenet.nu och skriv en ny tråd där så ska du se att du får bra med tips av folket :)
 

ullsten95

Medlem
5 apr 2012
42
0
1
29
Kiruna
enduro 586cc rotax 1999 helt död tjuvdrar ej luft gnista i båda cyllarna startade innan den fick skjuts på släpet....