Tändkil f7?

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Beställt en tändkil 1.5grader, är det nån som har någon erfarenhet av dem?
Har fått tips om att de behövs på dem hära motorerna.:confused:
 

risen

Välkänd medlem
11 jan 2009
190
0
6
Bodbyn
Beställt en tändkil 1.5grader, är det nån som har någon erfarenhet av dem?
Har fått tips om att de behövs på dem hära motorerna.:confused:
Vart köpte du den? är själv lite sugen på 1.5 grades kil och munstycke i bränsle slangen :) känns som det skulle vara en bra kombination utan att behöva tumma på driftsäkerheten :)
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Vart köpte du den? är själv lite sugen på 1.5 grades kil och munstycke i bränsle slangen :) känns som det skulle vara en bra kombination utan att behöva tumma på driftsäkerheten :)
Bengans!
Tvekar dock på fuelreducer, ger hellre motorn lite mer soppa än lite..
får se hur man gör
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
De får mer än så det räcker original så lite kan man strypa. Vet dock inte hur det blir tillsammans med kilen.
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Jo, men kilen kan väl knappast vara skadlig för motorn? många säger ju att man ska byta om man vill få lite mer svar i motorn å nån kuse till, men jag tror skillnaden knappt är märkbar.
tänkte på äldre skotrar om man håller på o grejjar med tändningen är de lätt att man smälter hål i kolvarna
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
all trimning (utom baktrimning) minskar marginalerna till haveri , en std motor håller bäst ... ett munstcyke och kil ger säker 4-5 hk , men både tändning och mindre bränsle leder till en varmare kolv , för mig har det dock fungerat perfekt även tillsammans med planad topp och portning ...
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Vad rekommenderar ni för tändkil på en standrad 7:a ?
har fått tipps om 1,5grader från odysse..
(f.ö var dom slut på bengans fick jag reda på idag)
 

Summit800x

Välkänd medlem
20 dec 2008
136
0
6
Botten
någon mer som har erfarenhet av kil?

är sugen på en till min men vågar man och är de värt dom hk de ger?

Har sökt på bengans men hittar inte någon 1,5 grd

Vilken ska man satsa på de är en orginal f7
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Jag har ingen koll på vilken kil man ska ha till F7 måste jag först säga.

Men man bör ha i åtanke att för mycket framställd tändning ger sämmre sluteffekt så lagomt är bäst . Dvs motorn motar och avgaserna blir kallare = sämmre överladding i pipan. Därimot kan man uppleva mycket framställning vassare pga att motorn blir rappare från botten och mellanregg men i bromsbänk skulle den visa lägre toppeffekt. För att optimera en omställd tändläge bör man se över bestyckningen också!

När jag tunar in tändningen så flyttar jag picuppspolen/triggerspolen. Jag slipar hålen ovala och förtänder tills man blir nöjd (eller baktänder med turbo). Nöjd = bra blanding mellan slutvarvseffekt och bottenpigghet. Det gäller att ha elefantöron när man mixtrar med tändlägen så inte man åker omkring med spikande motor för då dröjer det inte länge förens man har hål i en kolv.

Man bör ta sig en titt i utblåset på kolvtopp efter en tids åkande med tändkil så man inte har spikmärken på kolven. Man kan evnt se genom T-stiftshål med bra pennficklampa eller släppa ner en lysdiod i cylindern (lysdiod bäst)
Ibland lägger jag mig väldigt nära spikning både i 4 takt och tvåtakt men försöker då ställa på lite mer bränsle just där det är spikkännsligt i registret.

Det är synd att fabrikanterna fegar till Tändkurvorna på vissa maskiner för man kan inte få lika bra tändkurva med t-kil som med en cdi box som redan har optimal kurva hela vägen. Bra ex är TC 1000 98a som jag har . 96a boxen och 98 har optimal T kurva medans dom nyare måste fuska sig till bättre kurva med T kil vilket inte blir lika bra. Dom nyare T-kilsförsedda thundercat maskinerna får ju hela kurvan tidigare vilket innebär mer farligt nära spikning i mellanregg