Tändkil 2012-> 800? Få bort tvekningarna?

chrille_123

Medlem
19 jun 2005
46
0
6
Nån som har testat tändkil med orginalmapp? Hjälper det mot tvekningarna? Blir det någon annan märkbar skillnad eller bara placebo? Är det safe med 2 grader? Jag har ju visserligen kvar 12ans mapp i min, den är väll lite snålare så högre spikrisk än med 13 antar jag....

Rätt jobbigt om man måste göra nåt drop och den dör när man gasar ut från kanten! Men nu har man ju iofs lärt sig att pumpgasa lite innan då händer det aldrig. Annars händer det enbart när jag stannar till och står på tomgång lite och sen skickar fullt direkt.

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Händer med jämna mellanrum från stillastående, inte hunnit testa maskinen ordentligt så vet inte om det händer ex i skogen när man tar om.

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Det är inte så att ni gasar lite "annorlunda" så ni får gashängsbrytaren att lösa ut lite innan ni hinner gasa lite mer.

Brytaren sitter i axeln på gasskeden. Så när man börjar gasa ska axeln åka in mot mitten på styret sedan börjar man gasa.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.291
1.114
113
Stora Blåsjön
Det är inte så att ni gasar lite "annorlunda" så ni får gashängsbrytaren att lösa ut lite innan ni hinner gasa lite mer.

Brytaren sitter i axeln på gasskeden. Så när man börjar gasa ska axeln åka in mot mitten på styret sedan börjar man gasa.
Blir samma skit med brytaren urkopplad.

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Motorn gör en check på APV motorn vid 4500 V/min varje gång man startar maskinen.
Eventuellt kan det vara det som stället till de å gör att maskinen surar till.
Det verkar som om tomgången är lite högre på 2014 maskinerna för att den inte ska sura lika lätt.

Det är en teori som cirkulerar på nätet iallafall.

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
48
Luleå
Min M8 -11 hade inte dessa tvekningar när den var ny och jag hade originalmappningen, då gick den helt perfekt. Sen kom det en ny mappning, dom sa att det var -10ans mappning och efter det kom tvekningarna, inte ofta men förekommer, den blev även fetare från botten. Hur är det med senaste mappningen? Den verkar vara ännu fetare efter vad man hört iaf. Ska prova med en tändkil i år, märker att bra soppa påverkar. Jag kör även med Tri-pak oktan booster, verkar funka bättre då.

boomer32

Välkänd medlem
1 jan 2005
368
1
16
Gällivare
Jag har inga problem med tvekningar på min M8-12 HCR.
Men tyckte att min maskin lät lite tamare än vissa andra 12or.
Så jag finjusterade TPSen, och fick en renare gång (på låg o mellan).

Har sedan bytt till Speedwerx grenrör och en 2 graders kil.
Och har kvar 12ans mappning.
Maskinen funkar och går riktigt bra med denna combo.

chrille_123

Medlem
19 jun 2005
46
0
6
Jag har inga problem med tvekningar på min M8-12 HCR.
Men tyckte att min maskin lät lite tamare än vissa andra 12or.
Så jag finjusterade TPSen, och fick en renare gång (på låg o mellan).

Har sedan bytt till Speedwerx grenrör och en 2 graders kil.
Och har kvar 12ans mappning.
Maskinen funkar och går riktigt bra med denna combo.
Märkte du nån skillnad med tändkilen? Inga problem på vanlig 98?

boomer32

Välkänd medlem
1 jan 2005
368
1
16
Gällivare
Jag monterade både grenrör och kil samtidigt.
Så jag kan inte riktigt svara på frågan vilket som gav skillnaden.
Och inga problem med att åka på 98.

chrille_123

Medlem
19 jun 2005
46
0
6
Vart inget gjort år det i fjol så jag tar upp tråden igen. Är det samma problem med 13:s mapp? Har ju en powercommander nu så ska uppdatera mappen och försöka tuna bort problemet med den.... Nån som vet av nån bra mapp?