Tändhatt axys 800

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
Hej!

Skulle byta tändstift på min sks 800 146" 2018 idag när jag ändå höll på i skotern så jag köpte NGK BPR9ES som det står i boken att det ska vara.

När jag lyfter tändhattarna så saknar båda stiften toppen på stiftet (den toppen som går att skruva bort på vissa stift). Stiften som sitter i är dessutom BR9ES som har avtagbar topp.

Stiften som jag ska sätta i enligt boken (BPR9ES) får jag inte i tändhatten och har inte avtagbar topp..... har toppen av båda dom gamla stiften fastnat i hatten eller kan det va bytt tändhattar till såna som man inte ska ha nån topp på? Jag testade skruva i stiften och dra ut ifall toppen skulle va kvar. Men inget händer.... tändhattarna ser orginal ut och heter NICHIWA.

OM nu topparna är kvar där inne, hur f×n får jag ut dom?
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
819
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Om jag inte är helt ute och cyklar så ska "toppen" sitta kvar på stiften. Har samma motor som du så kan kolla imorgon om inte nån annan hinner svara innan
 

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
Ska toppen va kvar i hatten när man lossar den? låter lite märkligt, hur är det då tänkt att man ska kunna anväda dom stiften som det står i instruktionsboken då dom topparna inte går att lossa? Kolla gärna imorgon på din maskin det vore superschysst
 

pw3

Medlem
17 jan 2012
40
2
8
Stopp nu, p:et har inget med toppen att göra, det betyder att isolatorfoten sticker ut.
Bpr9es finns både med fast och skruvad topp.29207
Om toppen gängat lös brukar det gå fint att ta en träskruv och gänga ner för hand och sedan rycka ur densamma ur tändhatten.
 
Last edited:

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
7
38
Ursviken/skellefteå
Stopp nu, p:et har inget med toppen att göra, det betyder att isolatorfoten sticker ut.
Bpr9es finns både med fast och skruvad topp.Visa bifogad bild 29207
Om toppen gängat lös brukar det gå fint att ta en träskruv och gänga ner för hand och sedan rycka ur densamma ur tändhatten.


Helt rätt att det är utskjutande isolatorfot på BPR9es.
(Jag skrev inte att P:et betyder fast topp.)

Däremot är det terminal type: Solid (fast topp)
Bpr9evx har lös topp (platina stift)
Br9es har lös topp
Br9eya har har fast topp.

Och jag har märkt att det blandas på våra skotrar med BPR9es, br9es och br9eya.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Bara som tips så kör br9eya för de tål mest stryk i form att surhet och olja innan de släcks.
 

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
7
38
Ursviken/skellefteå
Bara som tips så kör br9eya för de tål mest stryk i form att surhet och olja innan de släcks.
Br9eya har ett snitt i elektroden, och ersätter br9es, men inte Bpr9es.

Däremot kan man få problem med tändhatten om man byter från br9es till Br9eya.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

pw3

Medlem
17 jan 2012
40
2
8


Helt rätt att det är utskjutande isolatorfot på BPR9es.
(Jag skrev inte att P:et betyder fast topp.)

Däremot är det terminal type: Solid (fast topp)
Bpr9evx har lös topp (platina stift)
Br9es har lös topp
Br9eya har har fast topp.

Och jag har märkt att det blandas på våra skotrar med BPR9es, br9es och br9eya.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag har fel och du har rätt!

Bpr9es har fast topp, och sätter man i stift med lös topp så börjar det strula förr eller senare när gängorna i topphylsan vibrerat sönder.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Ni alla har helt fel :)
BPR9ES är det stift som rekommenderas av polaris i dessa maskiner (original stiftet) den har solid topp.
BR9EYA är ett utmärkt alternativ om man har problem med originalstiften, de jag köpt har alla haft solid topp.

Så mitt tips köp endast stift som har solid topp, då det annars förr eller senare kommer att lossna och skapa problem annars.
 

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
7
38
Ursviken/skellefteå
Ni alla har helt fel :)
BPR9ES är det stift som rekommenderas av polaris i dessa maskiner (original stiftet) den har solid topp.
BR9EYA är ett utmärkt alternativ om man har problem med originalstiften, de jag köpt har alla haft solid topp.

Så mitt tips köp endast stift som har solid topp, då det annars förr eller senare kommer att lossna och skapa problem annars.
Br9eya blev till när soppkvaliten ändrades, och ersatte då br9es(för många år sedan).
Sedan är som sagt inte bpr och br samma isolator.
Sen att det går köra köra med br istället för bpr, vet jag går.
Men hur gnistbildningen i kolvomloppet blir då, törs jag inte säga


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
Tack för alla inlägg, jag glömde svara på tråden när jag löste det.

Både stiften som satt var som sagt br9es, och båda topparna hade lossnat och fastnat i hatten. Jag lyckades efter lite fingerfärdighet och vilja få ut dom (f×n vad dom satt).

Sen skruvade jag tillbaks mina nyköpa bpr9es enligt boken. Skulle jag börja få problem med dom så testar jag eya-stiften.