tändfel!!! så var det dags igen!!!!

andreassmedh

Aktiv medlem
7 dec 2008
84
0
6
insjön
hör här nu ska ni få något att bita i era problemlösare:hello::hello::hello:

har en a-c zr500 98a

så här går den!! den går skit bra dom första 20-30 minuterna man kör nja kanske miständer lite men inte mycke den går iallafall mycke bra!

men sen börjar det, det kommer smygande den börjar böööööa lite på låga varv och börjar gå sämre på höga varv som om den tappar orken nånting som tar emot nästan!(ps den är komptestad det var bra) och misständer, sen gick den bara sämre o sämre liksom tappa orken och sen la den bara av som om gnistan bara försvann! hoppa av och drog ca 10-20 gånger ingenting hände! sluta och rev fram stift hylsa och tog ur stiften och prova o dra det var ginista men inte specielt mycket den fick stå ca 5-10 min skruva i stiften igen och drog 2 drag den starta och gick hem ca 2km inte bra men den gick! den fick stå över natten gick ut i morse och drog igång den,starta på första draget drog ut på en sväng igen den gick bra men börja gå dåligt efter ca 20min så har har det varit ca 2 veckor?? prova byta cdi,n idag men blev inte bättre(var bra gnista) börjar å tro på statorn? men ska den gå bra då när den är kall????:hmmmm::hmmmm::stupid: är tacksam för alla svar bara att tipsa om felsökning eller kända fel! tackar så mycket i förväg:ciao:mvh andreas
 

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Kan mycket väl vara statorn. Inte ovanligt att den funkar bra kall och sen när den är varm så utvidgar den sig och det blir kortis eller ingen kontakt i lindningen.

Är även vanligt att mekaniker mäter statorn kall och får rätt värden, dom tror då att den är hel och felsöker på annat fast det ändå är statorn som felar vid värme.
 

andreassmedh

Aktiv medlem
7 dec 2008
84
0
6
insjön
hur ska man kunna mäta den varm då man hinner ju knappast riva ur den mens den är varm eller! eller kan man värma den när man har tagit ut den eller!!!:beer:
 

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Kör motorn varm, sen mäter du på kablarna bara, du behöver inte meka bort den.

eller så värmer man den ifall man har den löst, kan behöva småbryta i den också.