tänd problem

Silver1

Prospect sledder
1 jan 2000
3
0
0
Har en arctic cat puma, med yamaha 440 motor.
Den är väldigt svår startad. Men när den väl går igång. Så går den dåligt.. misständer och smäller och har sig. Har nya tändhattar och stift. jag har kollat brytar spetsarna och dom ser bra ut. Skotern har stått i ca 2 år. och de är efter det som de har blivit problem.
 

Bacon

Välkänd medlem
1 jan 2000
576
0
16
Sverige
Har den stått med oljeblandad soppa i förgasarna så kan det ha bildats små kristaller (grönblå gegga) som ligger och täpper igen munstyckena eller om den stått fuktigt så kan du ha fått rost inne i svänghjulet på magneterna, jag är inte säker på hur ditt system är uppbyggt, men det är lätta saker att kolla upp.
 

Silver1

Prospect sledder
1 jan 2000
3
0
0
Har öppnat och rengjort förgasarn. Och när jag kollade spetsarna putsade jag lite på magneterna med smärgelduk. Dom var rostiga, men är samma problem ännu.
 

plymouth_man

Välkänd medlem
1 jan 2000
288
0
16
Piteå
Kolla att kompressionen är ok.

Kolla så att den inte tar tjuvluft nångonstans (förgasarfläns/ar, vevhustätning, osv)

Kolla soppapumpen, har själv varit med om att membranet i dom torkar, när det handlar om en maskin med nåt år på nackan, som inte går på ett tag.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Kolla kondensatorerna vid brytarna. (antingen skaffar du nya och provar, eller också tar du med tändplattan till någon tv-reparatör eller liknande som har kapacitansmätare). Normala värden är nånstans mellan 0,15 och 0,40 uF, förlustfaktor (D-värde) mindre än 0,01.
Kapacitansen bör vara lika inom 10 % på båda kondensatorerna, om det finns två stycken.

En del gamla 2-cylindriga Yamaha har en hopgjuten burk med några dioder som är inkopplad parallellt med brytarna, för att inte ge "tjuvgnistor" när brytarna sluter. Om den där motorn ska ha en sådan är det viktigt att den verkligen sitter där. Den sitter inte nödvändigtvis fast på motorn utan kan vara påhängd nästan var som helst i skoterns kabelstam. Om man plockar en motor från en skrotad skoter är det alltså inte säkert att man får med sig den.

Om magneterna är rostiga spelar för övrigt ingen som helst roll!
 
T

The_slayeR

Tjena på dig, gamle jogge! Be din farsa att köpa en ny skoter åt dig, stackare... ;-)