Synpunkter o åsikter ang. skillnader mellan CF 136 o 141

vanWinkle

Välkänd medlem
13 feb 2011
137
2
18
Hagfors
Kör f.n 136" (-07a) och har drabbats av bytessjukan... Har ögonen på ett par -11or,så kom gärna med svar som rubriken antyder. Är skillnderna så stora? Har ni inte några egna erfarenheter så kan ju lite allmänt tyckande va kul också...


Lev väl!
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
-11:a har väl en helt okopplad boggie som M-modellerna. Med float dämpare. -> Kortat "lång" boggie.

-07:a har väl en delvis kopplad boggie. -> Lite mer förlängd kort boggie.

Sedan lär du ju ta ett steg upp i effekt från 6/7/800 till 800 HO -11.

Sedan har du mest troligt även högre kammar på en -11:a. De flesta har 57mm även om dom fanns även med lägre.

Så den nyare har krypit lite närmare M-maskinerna än din nuvarande.
Vad du behöver vill ha och det är värt att byta vet bara du.
Båda är nog maskiner du säkert kan vara höjd med.
 

Trigger

Välkänd medlem
6 feb 2013
185
15
18
Piteå
Ja som sagt, går bättre utanför leden med den okopplade boggien, härligt vrid i motorn.
Sen teleskopstyrhöjaren som jag gillar, bara det att styret kommer lite väl långt bak, står man upp får man det i magen i högsta läget. Men finns ju offset risers som löser det om man vill.
Mattan duger fint den med sen verkar den hålla för allt. Min har gått snart 400 mil och tror inte en kam ens är borta.
Är ju då köparens marknad just nu, har min CF8 -11 ute till salu, billigast på blocket men inte en jävel hör av sig. Men det verkar gälla dom flesta märken och maskiner så vad du än väljer bör du kunna få till en bra affär.
 

vanWinkle

Välkänd medlem
13 feb 2011
137
2
18
Hagfors
Tackar för snabbt svar! Detta med okopplad/kopplad hade jag inte så stor koll på, vet ju att -11
har float bak ist för fjädrarna. Effekt är ju alltid trevligt! 57mm skyfflar säkert bättre än mina 38..
Är 141" mycket sämre än 136" på led? Tycker f.ö att CF passar mina behov riktigt bra och tillförlitligheten har under 3 år varit 100%.
 

Trigger

Välkänd medlem
6 feb 2013
185
15
18
Piteå
Just längden från 136 till 141 gör inte nån större skillnad, däremot har du ju möjlighet att ställa in dämparnas hårdhet efter din typ av körning. Pumpa upp dom lite hårdare så kan du smiska led rätt så bra. Minnet mitt är inte det bästa men har för mig att just 11ans crossfire drog ifrån många ledmaskiner i tester, men då kan det ju å andra sidan ha varit på skoterledernas autobahn så vitt jag vet.