Synpunkter önskas: Ski-Doo Formula MX 92

steffemelloydn1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
69
0
0
Piteå Sverige
Har tänkt köpa en skoter åt frugan och har hittat en 92:as MX. Skotern har gått drygt 900 mil.

Mattan är hyffsad, chassit ser bra ut och trailingarmarna är raka och fina. Två ägare, den senaste sedan 94.

Vad ska man mer kolla på dessa? Några kännda fel som man bör känna till? Hur är motorn (467:a)? Soppaförbrukning?

Vad ska man ge för den?
 

JoTT

Aktiv medlem
1 jan 2000
56
0
1
RE: Synpunkter önskas: Ski-Doo Formula M

Är det en lång eller kort??
På leden tar dom ganska lite soppa
(1,75 blandad körning enligt tidningstest
-92)...däremot tycker jag det for ganska fort när man for ut i pudret...för där måste man hålla gas...
fel vet jag inte nånting om...min hade gått ca 900 när jag sålde den och då hade d då inte varit några problem...
Eller jo...kedjan hade varit fel monterad från fabrik och hoppade av...men jag klara mig med en ny kedja...
för en lång ca 20'000kr lite under kanske...
en kort antagligen mindre
mvh/JoTT
 

steffemelloydn1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
69
0
0
Piteå Sverige
RE: Synpunkter önskas: Ski-Doo Formula M

Det är en kort modell. Visst är det 307's matta på den? Jag vet att den är 41 (42?) cm bred. Går det att montera en 38's matta eller har de olika distans mellan drivhjulen?

___
/ __\
\__ \
/___/
 

steffemelloydn1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
69
0
0
Piteå Sverige
RE: Synpunkter önskas: Ski-Doo Formula M

Hur pass bra fungerar framfjädringen på denna skoter? Det är ju en djungel av stag och länkar innan kraften kommer upp till dämparna som sitter i skoterns längdriktning längst fram i motorrummet.

Enligt handlarnas inbyteslista (hur mycket man nu ska gå efter den?) så står Formula Plus XTC -93:a (det närmaste som fanns) i 10.000:-. Denna är ju ett år äldre samt en storlek mindre motor. Ska man verkligen hosta upp närmare 20.000:- för den???
.___
/ __\
\__ \
/___/teffeMeLloydn
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
RE: Synpunkter önskas: Ski-Doo Formula M

Inbyteslistan har ju i verkligheten inget med priserna på den privata beg. marknaden att göra. 20':- kanske är lite mkt, men du får nog lägga 15'-17':- iaf. För en riktigt fin kanske inte 20':- är så jättedyrt.
 

steffemelloydn1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
69
0
0
Piteå Sverige
RE: Synpunkter önskas: Ski-Doo Formula M

Hörde av någon att man skulle lägga på 10-15% på inbyteslistans priser vid privatköp och 15-25% vid köp hos handlare. Sen måste man ju värdera eventuell extrautrustning också. Och då börjar priserna stämma ganska bra med de annonser jag har sett.

.___
/ __\
\__ \
/___/teffeMeLloydn
 

Leif

Välkänd medlem
1 jan 2000
142
0
6
RE: Synpunkter önskas: Ski-Doo Formula M

En MX -92 är en ganska tung maskin för en liten fru. Nu kan de ju vara så att din fru inte bekymrar sig så mycket över hur lätt en maskin är BARA HON FÅR EN, eller..

Framfjädringen fungerar ganska bra, men har dock kort fjädringsväg. Inget att busåka med.
Felen på maskinen brukar sitta just i framvagnen, matta dämpare och fjädrar, gummibäljarna trasiga (då tar bussningarna fort slut, svårt att känna och höra, man måste kolla noga)
I övrigt så brukar dessa maskiner vara ganska driftsäkra och bränslesnåla.

Men priset 20 000 är på tok för mycket.
Då ska skotern vara helt i nyskick och max 80 garanterade mil på mätaren.
Nä, ett pris på dessa maskiner brukar ligga mellan 7 - 12000:- på skotrar i fint skick.
Dåligt skick så blir maskinerna ståendes kvar hos säljaren.
Detta gäller i vart fall i Norrbotten.
 

steffemelloydn1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
69
0
0
Piteå Sverige
Ski-Doo Formula MX vs. allt annat...

[Uppdaterat: Senast editerat den 05-Nov-02 kl 10:47 PM (CET)]Åja - fru är inte så liten... :)

Men du har rätt i att hon skulle bli glad för i stort sett vilken skoter som helst efter att ha åkt Nila-pulka de senaste 10 åren. Dock så nekar hon att köra sonens Elanare :).

Läget är dock sådant att hon har fastnat för en MX medan jag vill att hon ska en något modernare skoter. Har tittat på Yamaha XTC (500-700), Ski-Doo MXz (440-700), Formula 500 samt Formula III och Mach1:eek:r, samtliga i årsmodeller mellan 96-99.

Själv har jag en 98:as GrandTouring och jag skulle vilja att vi köpte en rolig skoter som även jag kunde uppskatta eftersom jag är rädd att hon ska tycka att det är roligare/skönare att köra GT:n och att det då blir jag som får köra den här.

FIII och Mach1:eek:rna ligger rätt i pengar medan man får betala lika mycket eller mer för de mindre motorstarka alternativen jag nämnde ovan. Är det något generalfel på Ski-Doos tripplar från 97-98 eftersom de är så förhållandevis billiga? Har hör att Mach1:eek:rna från 97 hade problem med ramlager/vevlager. Gäller detta även FIII?

Är FIII/Mach1 en betydligt mer tungkörd skoter än MX:en? Den körning som kommer att bli aktuell för henne är 80% ledkörning och 20% lössnökörning på kalfjäll. Alltså ingen 'teknisk skogskörning'.

När det gäller den utsedda MX:en så är den i mycket gott skick för årsmodellen. Bälgarna är bytta och dämparna 'känns fina'. Man kan inte tro att den har gått 900 mil.

.___
/ __\
\__ \
/___/teffeMeLloydn