Symptom trasig cdi indy 500 -91

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Hej!

Har en indy 500 från -91 som jag har lite strul med, enkel att starta kall, svårstartad varm, ännu svårare halv-varm.

Har felsökt och läst och kommit fram till att det kan vara cdi-n som strular..?
Någon hade skrivit att om cdin år dålig blir den svårstartad varm och tillslut ger den upp helt.

När jag hade den i varmgarage förra helgen och servade var dem helt död sen när jag skulle starta, nu när den stått ute i -15 gick den att starta utan större bekymmer.

Finns det något annat sätt att kontrollera om det är den det är fel på, ex mäta upp den på något sätt?

Mvh
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
De är mer troligt statorn som har en lindning som tappar kontakten varm. Ohmmät den med vanlig multimeter kall som varm. Värm den i ugn eller med varmluftspistol de ska skilja ca 10% från kall till varm stator.
Cdi boxen går inte mäta med vanlig multimeter och de är svårt hitta värden.
 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Hmm, provstartade igår igen. Startar på första draget och går som en klocka på tomgång. Just under inslagsvarv bååar den bara. Som att den klipper tändningen.
Går inte på startgas heller så bränslerelaterat är uteslutet.

Det spelar ingen roll om man smyger upp varven eller tvärtar på gasen, den klipper och bååar vid samma varv ändå.

Kan tillägga att den gick lika bra varm, efter 10 min på tomgång som nystartad.

Fått den nya cdin nu så ska pröva byta den i EM. Går inte den efter det måste det väl vara kass stator som du säger Boost..?