Symptom dåligt bränslepump/filter.

Audionen

Välkänd medlem
28 jan 2012
179
2
18
Alnö
Någon som kan dela med sig av lite erfarenheter då ni varit med om bränsle problem? Typ felande pump eller filter etc...etc??
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Vanligtvis att det inte kommer fram något bränsle alls - en förgasarmotor kan starta och gå tills det är tomt i flottörhusen, om de fylldes på något annat sätt, annars går motorn bara på startgas.
Motorn kan sura ner sig kopiöst på en cylinder om det är en pump som drivs av vevhuskompressionen och membranet har gått sönder i den.

Elpumpar som används i samband med insprutning får ofta först intermittenta fel - ibland fungerar pumpen utmärkt, ibland inte alls, knackar man på pumpen eller tankarmaturen kan man få igång den en stund till.

Sugsilar i tanken, som man väl får räkna till bränslefilter, kan nötas sönder mot botten av tanken om det är en mindre lyckad konstruktion. Om en elpump får i sig stora skräp via osilat bränsle så kan det bli tvärstopp i den. Ibland kan man rädda en sådan pump genom att polvända matningen till den och köra den baklänges några sekunder så den pumpar ut skräpet genom inloppet.

Med insprutning och elpump kan man upptäcka i förväg att bränslefiltret börjar bli igensatt, genom att hålla koll på pumpens strömförbrukning. Den drar mer ström ju högre tryck den måste arbeta mot (tryckregulatorns tryck + tryckfallet i filtret).
 

Audionen

Välkänd medlem
28 jan 2012
179
2
18
Alnö
Vanligtvis att det inte kommer fram något bränsle alls - en förgasarmotor kan starta och gå tills det är tomt i flottörhusen, om de fylldes på något annat sätt, annars går motorn bara på startgas.
Motorn kan sura ner sig kopiöst på en cylinder om det är en pump som drivs av vevhuskompressionen och membranet har gått sönder i den.

Elpumpar som används i samband med insprutning får ofta först intermittenta fel - ibland fungerar pumpen utmärkt, ibland inte alls, knackar man på pumpen eller tankarmaturen kan man få igång den en stund till.

Sugsilar i tanken, som man väl får räkna till bränslefilter, kan nötas sönder mot botten av tanken om det är en mindre lyckad konstruktion. Om en elpump får i sig stora skräp via osilat bränsle så kan det bli tvärstopp i den. Ibland kan man rädda en sådan pump genom att polvända matningen till den och köra den baklänges några sekunder så den pumpar ut skräpet genom inloppet.

Med insprutning och elpump kan man upptäcka i förväg att bränslefiltret börjar bli igensatt, genom att hålla koll på pumpens strömförbrukning. Den drar mer ström ju högre tryck den måste arbeta mot (tryckregulatorns tryck + tryckfallet i filtret).
Bra svar :) Har mätt mitt bränsletryck nu. 4 bar bra precis. Så då bör man väl kunna utesluta både pump och skräp med mera. Att den går dåligt och blöddrar och vill själv dö bör väl isåfall mer vara åt spridarhållet OM det är bränslesystemet som gör att den går skit?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Ja. På skotrar med insprutning så är ju bränslepumpen av i princip samma sort som på en bil med insprutning. En skoter brukar aldrig få så många drifttimmar på nacken att den hinner slita ut bränslepumpen.

Jag har faktiskt varit med om ett fall där en bil hade fått stort inre läckage i bränslepumpen, så att bränsletrycket sjönk då motorn behövde stort bränsleflöde, i synnerhet när det var riktigt varmt på sommaren så att bensinen var ovanligt varm och tunnflytande. Men den bilen hade gått över 30000 mil, troligen mest i stadstrafik, så man kan nog räkna med att den bränslepumpen hade varit igång minst 5000 timmar då den började krångla.