SXViper understyrd?

viper

Medlem
1 jan 2000
24
0
1
Nån som vet om det är normalt att vipern är understyrd? Hade en sxr förra året och saknar rappheten i styrningen. Trodde ju att Yamaha känslan skulle finnas kvar även i vipern!
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Är inte alls.....

....påläst på Vipern, men OM den har en krängnings-hämmare, så kan det vara den som spökar för dej! Det är pga den som Venturarna bara går rakt fram (i stort sett.
 

Freerider1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
55
0
0
Flera orsaker:

Det är 28mm mattan som spökar. Skotern levereras justerad för den gamla 23mm mattan, därför har den alldeles för lite skidtryck standard. Yamaha Sverige har faktiskt skickat ut ett servicemeddelande till alla handlare, där man rekommenderar att balataremmarna sträcks till 35mm, släpper lite på förspänningen på centerdämparen samt ökar förspänningen på framstötdämparna. Dessutom viktförskjuter Vipern mer än en sx-R. Som du säkert vet så kommer den utrustad med justerbara kontrollstag från fabriken, men tyvärr så räcker inte riktigt justeringen till för att få lika lite förskjutning som en sx-R. Detta avhjälps enklast med lite tjockare ÖVRE shims på kontrollstagen. När du fixat detta så är du ganska nära känslan i en sx-R (förutom mattan). Been there - done that!
Lycka till! PS: Visst går den bra annars?
 

viper

Medlem
1 jan 2000
24
0
1
bra

Ja visst, är helt klart nöjd, förutom det här med styrningen, men det ska snart va fixat!
 

dicki

Ny medlem
1 jan 2000
2
0
1
viper

Du har rätt..vipern understyr om du kör med den inställning som är från fabrik. Den behöver justeras om bl a eftersom det är en annan matta på maskinerna i sverige med högre kammar.
Om du inte redan har gjort dessa justeringar och är intresserad kan kan du maila mig så kan jag skicka eller faxa dem.

 

viper

Medlem
1 jan 2000
24
0
1
Inställningar

maskinen är inställd enligt service meddelande från yamaha, bla spända balata remmar och diverse annat. men jag skulle vila ha mer skidtryck ändå.
 

kråkan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
RE: Inställningar

ÖÖÖÖÖh... då sabbar man ju höjden med flera cm.. Prova at tspänna bakre boggiedämparen å framdämparna å ballataremmarna mer å slacka lite mer på centrumdämparen. Brukar ge rätt mycket att spänna upp bakdämparen lite till men spänn inte så den blir för hård å trist att åka led med=)...
 

Freerider1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
55
0
0
RE: Inställningar

Dessutom har Viperskidan inte tillräckligt aggressiv profil för mattan och den körning den är avsedd för. Ett bättre alternativ är RX-1:ans skidblad (eller USA spec. Viper-S), den har en betydligt djupare och aggressivare köl. Själv åker jag numera med C&A Pro skidor, och har inga som helst problem med bettet, trots 1.5" Challengermatta.