SXR 700 som äter stift

Criss

Aktiv medlem
1 jan 2000
52
0
1
38
Jämtland
Har en SXR 700 -00 som ibland när man kallstartar den äter stift. Stiften går inte direkt utan jag kan dra igång den utan problem och låta den stå på tomgången utan choke hur fint som helst. Sen kan man köra ett tag också, men efter ett tag så går det för det mesta ett eller två stift.

Kan det vara så att den får för mycket olja? Stiften är helt svarta när man byter. Och den drar mycket olja också, känns som jag tankar olja lika mycket som jag tankar bensin :rolleyes:

Men, vågar man ställa ner så den får mindre olja eller ska man lämna in för det? Finns det någon grundinställning?

Tacksam för svar!
 

670 X

Välkänd medlem
1 jan 2000
142
0
6
hej , min srx skjuter också stift om den inte får stå på tomgång och man bara smågasar lite ett par minuter, men det blev bättre när jag bytte tändstiften till BR9EYA.

tycker inte att du ska pilla i separaten utan att mäta upp hur mycket olja den tar. på 40 liter bensin går det ca 8 dl olja
 

zapswe

Välkänd medlem
5 nov 2004
148
0
16
skellefteå
kolla justeringen på vajern till oljepumpen-det finns en skarv mitt på som gärna "kliver ur",vet ej om du kommer åt att se oljepumpen på sxr:en men det finns två streck som ska linjera med varann vid full gas(så såg det i alla fall ut på min xtc600).
 

sx600r

Medlem
1 jan 2000
20
0
1
Falun sverige
Hade precis samma problem med min sxr600 förra året ,,,den käkade stift som en tok
gör rent förgasarna det blir en massa avlagringar o skit i dem så ska du se att det blir bra.///nitram
 

snoken

Aktiv medlem
1 jan 2000
82
0
6
Har en V-Max 700 trippel -00 (samma motor som du har). Om man inte är vaksam med choken så går stiften, ett tips är att du aldrig ska gasa samtidigt som du har choken på.
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
På min vt600 04:a ska man mäta gapet mellan vajern och spännbulten med ett skjutmått
när man drar i vajerhöljet tills det tar stopp sen ska det visst vara ett bestämt mått där i
mellan för vajern sträcks ut när den är ny sen brukar den inte göra det mer.