sx700 går dåligt i lössnö

antepolaris_

Aktiv medlem
27 dec 2008
80
0
6
kalix
Nu börjar jag bli less på rackel. Men iaf så går den ganska rent på leden men i lite mer snö så blöddrar den precis som en kallstart kan det vara tändningen som är felinställd? Förra ägaren hade nämligen bytt tändplattan och den har varit såhär sedan jag köpte den. Sen avgassmaller den endel mest när den är kall. Bussningen mellan grenrör och pipan är borta om det kan göra ngt. Har rengjort forgasarna redan. Mycket tacksam för hjälp
 

O.bach

Välkänd medlem
14 jan 2007
274
0
16
Norge
Hei.

At den går dårlig i løssnø betyr at det kommer snø og tetter for eksosutløpet under på høyre side. Lag til en plate som styrer snøen unna utblåset. Tett også de åpningene foran på skuteren.(under støtfanger)
Lekkasje mellom eksospotte og grenrør, kan gjøre at den får for lite motstand. Da kan du få eksossmeller. Den vil da få for lite bensin.
Tenningen trengs ikke å justeres, da den er elektronisk.

Håper dette vil hjelpe deg.

Mvh

Ole Bach
 

antepolaris_

Aktiv medlem
27 dec 2008
80
0
6
kalix
var och körde en sväng nyss och jag märkte att den blöddrade även fast jag bara körde på hårt underlag och motorn känns allmänt orolig sen har den lite knepig tomgång även fast den är varm, tomgången brukar ligga kring 2000rpm men ibland har den ingen tomgång alls. och alltså det är inte lite den blöddrar typ som o köra på choke fast den känns väldigt rapp upp till typ 5-6000rpm

EDIT: jag hittade ett hål i buken framför primär variatorn det är nog anledningen till att den gått så extremt dåligt i pudersnö men den går ändå dåligt på hårt underlag :(
känns typ som att den aldrig blir varm fast den är varm :/
 
Last edited:

peder86

Välkänd medlem
2 dec 2008
240
0
16
är ju rätt viktigt på en 2 taktare att det är helt tätt på avgas sidan, så är bussningen borta och det läker avgaser där har du nästan säkert problemet där! sen så måste du sätta en plåt på buken framför avgassystemet kommer ut förannars så täpper snön igen satt den inte blir av med avgaserna och därmed går skit!
 

O.bach

Välkänd medlem
14 jan 2007
274
0
16
Norge
är ju rätt viktigt på en 2 taktare att det är helt tätt på avgas sidan, så är bussningen borta och det läker avgaser där har du nästan säkert problemet där! sen så måste du sätta en plåt på buken framför avgassystemet kommer ut förannars så täpper snön igen satt den inte blir av med avgaserna och därmed går skit!
Støtter denne jeg. Få tett lekkasjen. Min var lekk i fjor vinter og smalt til under belastning. Ble bra etter jeg tettet lekkasjen.
 

antepolaris_

Aktiv medlem
27 dec 2008
80
0
6
kalix
felet fixat, det var så att den svek mellan grenrör och pipa så en ny avgasbussning gjorde susen :D nu återstår det bara ett problem ibland när man släpper gasen helt för att gasa igen så händer det inget den liksom bara tänder till ibland har hört att det är ett vanligt problem men jag vet inte hur man ska fixa det jag tror det har att göra med ngn brytare vid gasreglaget men det är ganska sällan det händer :)
 

antepolaris_

Aktiv medlem
27 dec 2008
80
0
6
kalix
jo det liksom tan-tan-tan vad är TORS?

EDIT: sökte lite nu och jag är rätt säker på att det är TORS som hoppar in ibland men det konstiga är att jag har inte för spänd gaswire, oljewiren ligger rätt i delningen och är rätt säker på att jag inte har ngt gashäng heller men men man får väl testa koppla förbi TORS :)
 
Last edited:

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Koppla ur TORS. 2 kablar som går till förgasarna, till "rullen" som förgasarvajern fäster i.

Jag har inte haft det problemet seb jag kopplade ur min.

OBS då kan det vara bra att montera in dödarsnöre.
 

antepolaris_

Aktiv medlem
27 dec 2008
80
0
6
kalix
Det visade sig att det bara var en tillfällighet att skotern gick bättre med ny avgasbussning för jag hade bytt rem så jag kunde inte gasa så mkt så det jag köra tycke jag att den gick bra men sen när jag hade kört in remmen och kunde gasa mer så märkte jag att problem kvarstod och den blöddra som bara den, men då idag tog jag den till en polare som är duktig på skotrar så då märkte vi att svänghjulet satt löst och det var krysskilen som var vänd upp och ned så det var det som var boven i dramat :)