Sx600-97 Går illa..

J B G

Medlem
1 jan 2000
6
0
1
Min sx började låta underligt härom dan,har rivit isär allt men inte hittat nåt.Den låter ungefär som om det har gått hål på avgasröret på en bil...MEN inte hela tiden..den kan stå och puttra på tomgång och sen helt omotiverat börja väsnas.Inte med på gasen..surar liksom ..Går knappt att köra då ljudet tränger sig igenom hjälmen.Men på fullgas går den hur bra som helst.
Stiften ser blöta ut och den beter sig som om den gick fett.Det började efter en långsam spårning i skogen.Har bytt stift men märker ingen skillnad (Br9EYA o ES)Ni som har hört ljudet måste veta vad jag menar...
 

J B G

Medlem
1 jan 2000
6
0
1
Har efter tips från den lokala handlarn har jag synkroniserat förgasarna och justerat TPS givarn...och se...nu börjar det likna nåt.Lite svårt att justera TPSen till rätt värden bara.Det ändrar sig efter hur man justerar tomgången..och då blir OHM värdet fel ur TPSen.Men jag är på rätt väg,det märks skillnad.
 

zap

Välkänd medlem
1 jan 2000
128
0
6
hur justerade du den?
mäter man ohmvärdet på någon av kablarna eller?
kunde vara kul att mäta om den står rätt på min...
skriv gärna vilka värden man skulle ha om du kan.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Nu vet jag inte hur anvisningarna för justering av spjällägesgivaren (TPS) är i det här fallet. Men om man ser på bilmotorer som har en sådan så är det vanliga att man först skruvar ut spjällstoppskruven (motsvarande tomgångsskruven) helt så att spjället verkligen är helt stängt, i det läget vrider man givaren tills man får ut en viss spänning (eller har en viss resistans över den). Därefter skruvar man in spjällstoppskruven till rätt tomgångsvarv (eller vad som nu står i handboken).