SX500 " Timbersled "

tede-77

Välkänd medlem
1 feb 2007
225
4
18
LULEÅ CITY
Jahapp då var det dags o börja bygga en egen version av det senaste o så vitt jag vet det bästa snömoppekittet... har byggt lite tidigare men inte ett " timbersled" kitt. En sak e helt säker o de e att effekt i hojen behövs så hojen som ska användas e mitt senaste bygge , en sxf 450-08 med en honda cr 500 motor i:evil:
 

Attachments

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Kul!
Kanske detta med snowbikes tar fart. Bevisligen två pågående projekt. Har aldrig själv provkört dom, ska bli spännande att testa.
Berätta lite om hur du ska bygga ditt kitt. Vad kommer att skilja mot Timbersled?
 

tede-77

Välkänd medlem
1 feb 2007
225
4
18
LULEÅ CITY
Har byggt " snocycle" kitt för några år sedan och sist ett "explorerkitt" och om man samanfattar dom så e snocycle för smal och explorer tar MYCKET effekt och svårt att få till nån vettig fjädring... ska kolla om jag har nå bilder på dom o kasta in..
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Kul att se dina tidigare byggen. Bevisligen har du mycket mer erfarenhet om dessa än mig :)
Det jag undar över är hur stort försprång man ska ha på skidan? Svårt att bedöma av timbersleds bilder. Kittet levereras ju inte med förborrade hål för infästningen av skidhållaren. Har du något bra förslag på lämpligt försprång?
Det ser ut på bilden som att du gjort det justerbart.
 

tede-77

Välkänd medlem
1 feb 2007
225
4
18
LULEÅ CITY
Jupp det e justerbart. börja med o placera skidbulten rakt nedanför hjulaxeln så funkar det skapligt till en början. svåt att veta iförväg hur det kommer kännas med timbersled kittet...har byggt flera olika modeller på skidinfästningen med olika egenskaper, mer info kommer...
 

lille man

Välkänd medlem
1 jan 2000
605
4
18
LULEÅ
www.lacken.se
Tjenare!
Hojta till om det är några detaljer som skall lackas.
Böt ut hela anläggningen i sommras så nu lirar allt riktigt bra och ett + för betydligt kortare uppvärmningstider =)
 

tede-77

Välkänd medlem
1 feb 2007
225
4
18
LULEÅ CITY
Bygger hojarna åt Lapparna som driver renar med dom.. man har inte en chans att hänga på med en vanlig endurohoj i myren, där var du ordagrant får bära en en ktm 250 exc med splitt nya däck, kör du torrskodd med marginal med ett " fethjul" edition ...
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
hahaha fy faan va coola hojar
fantiserade om liknande dimensioner när jag var ute och puttrade på i skog och mark!
fyndig packlåda på den vänstra dessutom ;-)
 

hajfen

Välkänd medlem
11 jan 2008
1.794
0
36
Strömsund
lite nyare än min, men samma recept :D



fina maskiner i bakrunden med ockelbo turist, Arctic cat pantera 5000f/c-79, och nån rajd eller någe :D
 

tede-77

Välkänd medlem
1 feb 2007
225
4
18
LULEÅ CITY
Då var drivaxeln pressad ,hålborrad o klar :) hittade en bromsskiva från en skeehorse boxer som kommer att användas tilsammans med orginal frambromsok
 

Attachments

tede-77

Välkänd medlem
1 feb 2007
225
4
18
LULEÅ CITY
Tänkte börja bygga boggin men har inte riktigt bestämt mig för vilken modell det ska bli. valet står mellan timbersled och expertx... kungarna på snömoppar (snowhawk) kör ju med expertx men hmm vad ska man bygga ???:tsk: