SX-700 , Frågor

vedboden

Medlem
1 jan 2000
8
0
1
[Uppdaterat: Senast editerat den 24-Jan-04 kl 08:08 PM (CET) av 2stroke (moderator)]Hej !

Köpte mig en sx 700 -97 strax före vintern å den har gått kanon bra fram tills nu, och eftersom jag inte är någon mekare så tänkte jag lämna in men insåg ganska fort att min ekonomi tryter för tillfället, därför frågar jag efter hjälp här,
nu till problemet...

1. Remmen gnisslar som tusan nu när jag har en halvsliten rem men den gnissla även lite när jag hade köpt en spritt ny, varför ?

2. Bakre variatorn (vet inte om det är sekundär eller primär) glider isär när jag ska åka iväg så remmen trycks ju ner å bara slirar, kommer alltså ingenstans, men detta händer oftast i lössnö, vi åkte på isen i 1.5 timmar utan ett enda problem sen direkt vi körde upp på en oplogad väg började remmen/variatorn strula, nån som vet va det kan vara för fel ?

Väldigt tacksam för seriösa svar.

 

malmzor

Aktiv medlem
1 jan 2000
50
0
1
RE: Sx 700 problem, HJÄLP MIG !

kan vara att du har fått snö/vatten på remmen yamaha brukar ha det problemet,,
 

vedboden

Medlem
1 jan 2000
8
0
1
RE: Sx 700 problem, HJÄLP MIG !

Är det då remmen gnisslar eller då remmem "ramlar" ner i variatorn ? problemet är ju att den trycks isär på nåt vis så den blir ju inte spänd.

FATTAR INTE, jag blir så trött :D

mvh
 

Kungen650

Medlem
1 jan 2000
47
1
8
51
Kalix
RE: Sx 700 problem, HJÄLP MIG !

Det finns tre skruvar på baksidan av den bakre variatorn, ta bort brickorna på dom skruvarna så slutar det garanterat att gnissla! När du ändå har lös variatorn så tar du lös helixen (tre muttrar, tar ca fem min.) På helixen finns fyra siffror 0, 3, 6, 9, sen står det tre nr i själva variatorn (1, 2, 3)Original är den ställd på ca 60-70, dvs 3+3=6 x 10 = 60.Prova spänn den och sätt den på 80, alltså läge 6+2. Då blir den rappare från botten, men lite lägre toppfart kan det bli. Blir det inte bättre, så prova spänn den mer. Kolla även varven (maxvarv på 700 är 8250) Mer än 8400 ska den inte varva! Tilslagsvarv ska vara ca 4200 std. Du kör väl med originalrem? 8dn ska den heta, eller 8ch, men den är mjukare, så den har lite kortare livslängd, men bättre fäste å andra sidan..
TRIPLE 4EVER!!!
 

lappjohan

Aktiv medlem
1 jan 2000
74
0
6
Karlskoga/Arjeplogs Sverige
RE: Sx 700

Hej, du skriver att maxvarvet ska vara 8250, men min varvar till 9000 på räknaren på en ggn när man ger fullt.
Är det så att varvräknaren visar fel lr är det nån inställning?
På mätaren visar den oxå 3200 när den drar iväg så varvräknaren kanske är felkalibirerad?

MVH Johan
 

vedboden

Medlem
1 jan 2000
8
0
1
RE: Sx 700 problem, HJÄLP MIG !

[Uppdaterat: Senast editerat den 06-Feb-04 kl 11:19 AM (CET)]Hej Kungen650 !

Tack för svaren, jag tog bort brickorna bakom varitorn som du sa, det blev lite bättre men ändå så är gnisslet kvar, hade då satt på en spritt ny originalrem. Det gnisslar mest när man står stilla å ska åka iväg när man har höga varv så ä det inget gnissel, svårt att förklara men men.
Varvtalen stämmer nästan med dom du skrev.
Men det stora problemet med att det knappt går att köra i lössnö är fortfarande kvar, blev ju 1000 ggr bättre med ny rem men ändå långt ifrån bra, ska kolla va det där med siffrorna och få se vad dom står på o prova ställa om, blir det inte bättre så blir jag tvungen att lämna in så får jag se hur ##### dyrt det kommer att bli *ledsen* :)

Ha en bra dag