SX 700 -97

Christer

Välkänd medlem
1 jan 2000
444
0
16
Gör man inte iordning dom med detsamma när man sänkt dom, så lever den motorn inte länge till.
 
H

hmm

det har jag också hört.. att den ska skära om man sänkt den, men själv vet jag massor som sänkt men aldrig skurit... så jeg vet inte om det gör så speciellt mycket. Eller har dom bara tur att dom inte har skurit?
 

Christer

Välkänd medlem
1 jan 2000
444
0
16
Får du inte igång den på en gång när du tar upp den, så börjar det rosta, och sen kan ni ju fundera själv på vad som händer...
 
H

hmm

men man drar ju ut allt vatten ur motorn.. sen startar den ju.. det är ju bara låta den stå på tomgång ett tag och snöra i lite osyntetisk olja i tanken. np tuta o köra!
sen tror jag inte dom rostar så lett. Förra sommaren var jag och drog med min gammla enduro583 -96 och sänkte den, sen när den inte startade så lät jag den stå i en månad på samma ställe. därefter så tömde jag pipan och luftburken då startade den nästan direkt och nu har då den gått ytterligare en vinter utan problem i mina föräldrars ägo. Jag väntar fortfarande på att den ska skära
 
K

keso

dom som påpekar att yamaha inte har tunga skotrar vet ju inte vad han eller hon pratar om....och dom korta modellerna som kanske inte väger så mycket sjunker ändå som en sten i puder....men yamahas kvalitet kan jag inte klaga på, iallafall inte på motor kvaliten.........
 
G

Grott-Ove

Det har då inte med vikten att göra. Snarare attackvinkeln på mattan!
 

xc60098a

Välkänd medlem
1 jan 2000
302
0
16
bra owe när newbie'n de alltså i de flesta fall beror de på attakvinkeln åå mattan...
 

Freerider1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
55
0
0
Skulle jag köpa en skoter från -97, så skulle jag inte titta på nåt annat än en Yamaha, och då 700sx i synnerhet. Hade en själv när dom kom. Mycket kan man säga om Yamaha, men säger man att dom inte tål spö, ja, då har man ingen j**la aning om vad man snackar om!!!
 

Christer

Välkänd medlem
1 jan 2000
444
0
16
Dom som jag har haft/kört har iaf inte hållt måttet, om man jämför med andra märken.
Men, det finns nog dom får dom att hålla ihop, det tror jag alldeles säkert, jag tror Freerider här är en av dom.

Men jag personligen skulle välja ett annat märke.
 

Freerider1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
55
0
0
[Uppdaterat: Senast editerat den 19-Jun-03 kl 02:03 PM (CET)]Jämför en -97 Yamma som har gått 1000 hårda mil, med en -97 av något annat märke som har gått lika mycket. Jag törs lova att Yamahan är den som har störst utsikter att klara ytterligare 1000 mil.

Citat av Christer:""Men ajabaja, yamaha har en tendens att gå sönder lite överallt, så var uppmärksam vid inspektion..""

Vad i hela friden grundar du detta fullständigt makalösa påstående på???
 

Christer

Välkänd medlem
1 jan 2000
444
0
16
Har hållit på med cross väldigt mycket och har kört yamaha, och jag vet att dom håller inte för sådan körning.
Har varit med om chassin som smällt av helt, separerade spindelleder, krossade boggieskenor osv osv.

Men personen i fråga kanske inte kör så som jag, det vet jag inte, men för att dra märken över en kant så skulle jag inte välja en yamaha -97:a.
Min åsikt om det mest hållbara skotermärke är Lynx, och då menar jag ända från -96 och framåt.
Men det är bara mina erfarenheter, och det var det personen frågade efter.
 

Freerider1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
55
0
0
""Spindelleder??"" Var sitter dom..?
"Chassien som smällt av helt"..... visst, visst... Kanske du borde vara med i Slednecks 6..?
Inte för att jag tvivlar på att din körstil säkert hör till dom mest avancerade, jag tycker bara att det i så fall är underligt att du sen valde en zrt 800 som mest lämpliga maskin för den typen av körning. Fint att du vill dela med dig av dina erfarenheter till andra, men håll dig till trovärdiga fakta i så fall.

Jag vill understryka att jag inte på något vis vill påstå att en Pro-Action Yamaha är mer lämplig än någon annan ledmaskin för Crosskörning. Däremot tycker jag att du på vaga grunder påstår att den skulle vara "känd för att vara ostadig", när du ska hjälpa en presumtiv begagnatköpare, som förmodligen inte har för avsikt att åka stadioncross med den. Detta är inte annat än rena fabler, och får mig att tvivla på sanningshalten i dina inlägg.

BTW, vilka förare, vilka klasser, och vilka säsonger hänvisar du till när du påstår att du har erfarenhet av dom inte håller för sån körning?


 

Rayden

Medlem
1 jan 2000
16
0
1
har själv en Sx 700 och är kanon nöjd. enda minuset är som sakt attack vinkeln som gör att skotern ej fungerar i lössnö.

Och till nissen som pratar om att dom inte håller på crossbanan:
Vilket skotermärke ska man köra för att kunna köra cross utan problem. ALLA Cross skotrar går sönder!!! har egna erfarenheter. !
 

Christer

Välkänd medlem
1 jan 2000
444
0
16
Jag verkar ha väckt starka känslor hos vissa här, men jag bara delar med mig av mina erfarenheter som alla andra gör.
Och jag menar inte att göra någon illa.
 

Carl

Aktiv medlem
1 jan 2000
86
0
6
ja den drar som medel 2,5-3liter/milen. torvikten ligger runt 230-240, tankad 290kg.
toppfarten 180+ enligt mätaren. ca 115 heta flodhästar. kolla chassit efter sprickor/skador. kolv spelet genom att vrida varitorn fram å tillbaka. Priset är bra om skotern fungerar och e allmänt fräsh, men har den gått över 1000mil skulle jag syna den närmre.
 
A

Alex

Christer, allvarligt nu.
Hur mycket tror du yamaha satsar på skotercrossen?? om dom vill skulle dom väl jävlar kunna göra en bra skoter-cross maskin som håller för det körsättet.. Och jag skulle vilja se dig köra sönder typ en Viper på crossbana, då inte en Viper orginal utan med öhlinare mm. för sådana saker kör ju alla andra med..
 

Christer

Välkänd medlem
1 jan 2000
444
0
16
Jag håller fullständigt med om teorin med en yamaha-crossmaskin.
Och jag har aldrig kört en yamaha som nyare än -99, pga inget intresse, så jag kan ej yttra mig om det.
Men som jag sa tidigare, det är skoterarna ifråga(eller chassiet ifråga) alltså fram till -97 som jag ej är nöjd med, ingen nyare.