sx 600 köptankar

andymannen_no1

Välkänd medlem
9 mar 2009
510
3
16
Östersund
tänkte få lite info om arctic sx 600 08-09 års av nån som har lite koll på modellen!
t.ex motormässigt (känslig för höjdskillnader, driftsäkerhet osv) hur fjädringen är? körställning? samt allmänt bra-dåligt? tacksam för lite svar!
 

trooper

Välkänd medlem
28 okt 2009
346
1
18
Det lilla jag har hunnit prova så verkar det vara en otroligt grym maskin :)
Körställningen är skön kanske skulle behöva lite högre styre, men vet inte om gaswiren osv räcker till? vore kul om nån visste det.

Choke sitter direkt på förgasaren så man måste lyfta huven direkt lite jobbigt men finns chokekit så man får upp de på huven att köpa.
Fjädringen är riktigt hård så en omschimsning kan vara aktuell.
 

swelarra

Medlem
1 mar 2010
27
0
1
Umeå
Jag skulle rekommendera primerkit istället för chokekitet. När du har lite mindre soppa i tanken så blir det nästan omöjligt att få upp tryck och man måste prima för att den ska starta, eller så är åstminstone min.

Chokarna är svåra att få upp om man har singelpipa (inga problem om du byter till dubbelpipigt). Ett tips är att knyta ståltråd runt hattarna så man enkelt kan rycka upp dom. Sen går dom att peta ner med en skruvmejsel.

Dämparna är i princip identiska med järnspett men det är väl också en del av charmen kan jag tycka. Bara inte när man kör på spårig is kanske...

Min motor är oerhört känslig för bestyckning men jag har pro open monterat med högkompressionstoppar så jag gissar att det spelar in. Har själv tänkt byta till nåt som är mer familjevänligt och är lite less på allt skruvande. Lite synd för varje gång jag bytlånat med nån polare så har jag längtat tillbaka till sx:en.