SX 600 -09 speedwerx

swelarra

Medlem
1 mar 2010
27
0
1
Umeå
Aloha,

jag har precis bytt från högkomptoppar (12.8) till några begagnade standardtoppar från en -14. Först tänkte jag bara kolla en grej, det står E1 på ena domen och E2 på andra. Är det bara för att man inte ska blanda ihop dom eller är dom olika på nåt sätt?

När jag kollade nu så ser det ut som om jag har HÖGRE kompression nu än tidigare. Kan det bero på utomhustemperaturen när jag mätte eller nåt? När man kollar på speedwerx på nätet så har dom pump gas-toppar. Är det såna som sitter på när man tar in dom i landet? Tänkte så jag inte har köpt några "original" som man inte kan köra på vanlig bensin...

Speedwerx-dubbelpiporna, kan jag låta dom sitta kvar utan att det skadar på nåt sätt eller måste jag även byta till den gamla tråkiga singelpipan?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Komptryckstest påverkas mycket av motorns värme. Utomhustempen gör skillnad såtillvida att man inte drar lika fort om de är kallt och då blir värdet lägre.
Enda säkra testet är att kolla kompförhållandet med olja ner i förbränningsrum och räkna ut de statiska kompförhållandet. Dessa org toppar kan mycket väl ligga på över 13:1. Hurvida du törs kör dubbelpiporna eller inte är omöjligt att veta de är inte bara kompförhållande de sitter i då flamfarten/squishfarten är lika viktig,,har du otur laddar dubbelpiporna mer än singeln så de blir spikning.....
Kontakta speedwerx de bör veta.
 

swelarra

Medlem
1 mar 2010
27
0
1
Umeå
Ja, jag har mailat speedwerx nu så får vi se vad dom säger ang. piporna. Såg nu att dom speedwerx-topparna som jag har kört på (AC609-12.8) är just pump gas conversion-toppar för 87 oktan vilket då skulle motsvara 92 svenska oktan och som då skulle kunna förklara varför jag mäter högre kompression nu. Var ju isåfall väldigt märkligt att jag ens köpte det speedwerx-kittet. Det konstiga är ju att jag upplevde ett jävulskt mycket bättre klipp i maskin efter jag bytt till dom.

Det som sitter på original ska ju gå bra att köra på 98 oktan har jag för mej? Skotern var ju så när jag köpte den menar jag... Kanske får mäta upp kompressionsförhållandet på rikt så jag vet helt säkert att det är sejf hur som helst.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Iom att du får högre komptrycksvärde så ger topparna mer kompförhållande och de förklarar att den blir rappare också. Mer kompförhållande än 12,8:1 på vanlig 95 eller 98 är väldigt farligt de är svårt att göra en top på 13:1 som inte spikar på 98 okt.
Varför bytte du bort din stenbraiga topp som gav 12;8:1?
 

swelarra

Medlem
1 mar 2010
27
0
1
Umeå
Mja, alltså jag köpte ju skotern begagnad från en kille som haft den sen ny. Sen fick jag nåt tuppjuck och köpte ett speedwerx-kit på blocket som jag slängde på för jag tänkte att det är ju trim och så och han jag köpte grejerna av lovade att den skulle gå att köra på 98 oktan. Sen fick jag nu höra, när jag skulle sälja'n, att jag kanske kört på toppar som inte fixar 98 men då hade farsgubben som äger garaget redan slängt originaltopparna så jag beställde nya begagnade och tänkte slänga dit dom. Sen när jag nu plockade bort speedwerx-topparna så såg jag att det stod 12.8 på dom.

En annan anledning till att jag ville byta tillbaks var att jag inbillade mej att skotern blev ännu känsligare på bestyckning efter jag slängde på speedwerxena. Just nu går han så extremt dåligt så jag tänkte att det kan ju inte bli sämre i alla fall.

Vet inte om speedwerxtopparna är att föredra men jag tänkte att jag nog åtminstone ska provköra'n helt original och se om jag kan få eländet att gå bättre då. Går inte att sälja skotern om jag inte får den att gå känns det som.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Jag tror inte topparna har med svårigheten att få den gå bra de är snarare dubbelpiporna de sitter i. Singelpipa är dubbelt så lätt att bestycka in. Hur grovt rör är de i stingerrören på dubbelpiporna helst inv mått. Varför jag frågar det är för de ger en vink om vilket okt man kan köra och hur svårbestyckad dem är. Trång stinger är ett helvete att bestycka in.
Om du ska sälja den så sätt dit singeln för då får du den att gå bra bet fortare och enklare.
 

swelarra

Medlem
1 mar 2010
27
0
1
Umeå
Jag får kolla upp det! Fick svar från Brent på speedwerx och blev nästan bara mer förvirrad. Vet inte om han läste hela mitt mail...

It's the domes and not the pipes that determine what octane you need. The mod kit domes are 15.5 or 16:1 and require 114 octane gas.

Men på speedwerxstore.com hittar jag fyra olika produkter :

AC609BH-16D
AC609BH-15.5D
AC609BH-15D
AC609BH-12.8D <--- Sån här har jag

Och om man kollar upp den så står det "2009-2016 Arctic Cat 600 Sno Pro Speedwerx Mod Sled - REPLACEMENT DOMES / PUMP GAS CONVERSION"

Ska iaf byta tillbaks alltihop till original och se om jag kan kan få'n å gå bättre. Misstänker att min tre månader gamla soppa i tanken också bidrar till vissa problem.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
I första hand är de topparnas kompförhållande som bestämmer bränslet man ska köra men pipornas stingerstorlek har stor bet på vilken soppa man kan köra. Mät gärna stingerröret utvändigt åtminstonde så kan vi lista ut hur trång de är.
Jag har nog missförstått något jag trodde du hade bytt bort 12,8 topparna? Hursom så kör med dem för de är ju stenbra kompförhålande.
3 månader gammal soppa är ingen fara jag harv kört 1 år gammal soppa utan spikning trots att jag ligger nära spik i kompförhållande.
 

swelarra

Medlem
1 mar 2010
27
0
1
Umeå
Ja, exakt, jag fick mail från Brend från Speedwerx och han verkar hålla med!

Yes, that does mean 12.8:1 which is a safe compression ratio on 93 r+m/2 octane so long as the timing and jetting are correct. The pipes aren’t really tuned to the domes- they were developed and optimized for high compression and 114 octane since that is how they were originally setup for the snocross mods, but the pipes themselves would not cause any damage when everything is tuned properly. When you say original domes, I assume you are talking the 15-16:1 domes since that is what the sx mod kit would have had. Jetting requirements are going to be different with lower compression domes and the fuel octane goes hand in hand as well, as does the ECU program/timing. I can’t give specific recommendations because you are likely running a combination we have not tested, but you should only need to worry about damage from too high compression with too low octane or too much timing, or too lean jetting for the air conditions. The pipes themselves will not cause any damage so long as you have the right octane for the compression and timing you are running, and have it jetted properly for the temps.

Frågan är väl om man ska köra på 12:8-topparna istället för originaltopparna som följde med och sen bara byta till singelpipa för att han ska bli lättare å bestycka?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Om jag fattade rätt kan org topparna ligga på 15-16:1 i kompförhållande och då måste de väck snarast! Dubbelpiporna är svårare att bestycka in men de bör inte vara omöjligt om du vill prova bestycka in dem måste du mäta stingerröret ut ur en av piporna för jag skulle vilja vara 100% säker att ingen bytt till för smala stingers. Om de är under 28mm skulle jag inte tordas köra dem med vanlig soppa byt då genast till singelpipan.
 
Last edited:

swelarra

Medlem
1 mar 2010
27
0
1
Umeå
Nej, jag tror det man menar är att speedwerx standardtoppar för racing ligger på 15-16:1. Dom här topparna köpte jag begagnade från en skrot i lycksele och hade suttit på en 2014, alltså vanliga originaltoppar från arctic cat som sitter på när man köper skotern. Om jag googlat rätt så ska dom gå att köra på 91 oktan usa-bensin, alltså 95.3 oktan svensksoppa.